Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2010

Πληροφορίες για τη διαδικασία μεταθέσεων των εκπαιδευτικών (2010-2011)

Παναγιώτης Ποζίδης

Αιρετός στο Π.Υ.Σ.Π.Ε Ν. Κέρκυρας

Διευθυντής του 10ου Δ.Σ Κέρκυρας

Τηλ.: Σχ. 2661033479 - κιν. 6944502970

Κέρκυρα 16.10.2010

ΠΡΟΣ: Τα μέλη του Συλλόγου Εκπ/κών Π.Ε Ν. Κέρκυρας

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ

Πληροφορίες για τη διαδικασία μεταθέσεων των εκπαιδευτικών (2010-2011)

Συναδέλφισσες-Συνάδελφοι,

Σας υπενθυμίζω ότι τον επόμενο μήνα (μέχρι 30 Νοεμβρίου 2010) υποβάλλονται οι αιτήσεις για μετάθεση εντός και εκτός Π.Υ.Σ.Π.Ε. από τους ενδιαφερόμενους συναδέλφους και οι δηλώσεις τοποθέτησης εντός νομού όσων παρέμειναν στη διάθεση των Π.Υ.Σ.Π.Ε. Για το λόγο αυτό σας στέλνω μερικές χρήσιμες πληροφορίες, που θα σας βοηθήσουν στην προετοιμασία και την υποβολή της αίτησής σας.

1. Η προθεσμία υποβολής της αίτησης (1 - 30.11.2010) είναι αποκλειστική και ισχύει για όλες τις κατηγορίες μεταθέσεων, εκτός από τις αμοιβαίες για τις οποίες ισχύει η προθεσμία των δεκαπέντε ημερών (15) από την ανακοίνωση των μεταθέσεων (άρθρο10 Π.Δ 50/1996). Μέσα στην ίδια προθεσμία υποβάλλεται δήλωση για οριστική τοποθέτηση, χωρίς να αναγράφονται προτιμήσεις συγκεκριμένων σχολείων, από όσους συναδέλφους βρίσκονται στη διάθεση του Π.Υ.Σ.Π.Ε. (υπεράριθμοι, νεοδιόριστοι, λήξη απόσπασης σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο).

2. Για τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να έχει συμπληρώσει πραγματική υπηρεσία δύο ετών στην κατεχόμενη οργανική θέση μέχρι την 31η Αυγούστου του έτους κατά το οποίο πραγματοποιούνται οι μεταθέσεις. Η υποχρέωση της διετούς πραγματικής υπηρεσίας που προβλέπεται αφορά την οργανική θέση στην οποία θα μετατεθούν εκπαιδευτικοί, ύστερα από αίτησή τους, από το σχολικό έτος 2010-2011 και μετά.

Για φέτος προϋπόθεση δικαιώματος υποβολής αίτησης για μετάθεση των εκπαιδευτικών είναι η συμπλήρωση πραγματικής υπηρεσίας ενός έτους στην κατεχόμενη οργανική θέση μέχρι την 31η Αυγούστου 2011. Για τη συμπλήρωση του ενός έτους πραγματικής υπηρεσίας λαμβάνεται υπόψη και ο χρόνος προσωρινής τοποθέτησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και ο χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στη διάθεση των υπηρεσιακών συμβουλίων, αφού δεν οφείλεται σε δική τους υπαιτιότητα. Από τον κανόνα αυτό υπάρχουν μερικές αποκλίσεις, που μπορείτε να διαβάσετε στην εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.

Για τους φετινούς νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ο χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στη σχολική μονάδα της πρώτης τοποθέτησης μετά το διορισμό δεν μπορεί να είναι μικρότερος των τριών ετών. Αυτό σημαίνει ότι τη σχολική χρονιά που διανύουμε και την επόμενη δεν έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης μετάθεσης. Σας υπενθυμίζω ότι τον τρίτο χρόνο της υπηρεσίας τους μοριοδοτούνται με το διπλάσιο του αριθμού μονάδων μετάθεσης της σχολικής μονάδας όπου υπηρετεί ο νεοδιοριζόμενος.

Με το Ν. 3848/2010 καταργήθηκε η παρ. 8στ του άρθρου 16 του π.δ. 50/1996, και έτσι ο χρόνος απόσπασης δεν θεωρείται ότι διανύθηκε στην οργανική τους θέση για τις παρακάτω περιπτώσεις αποσπάσεων:

· Για τα μέλη των συνδικαλιστικών οργανώσεων,

· Για τους αιρετούς εκπροσώπους των εκπαιδευτικών στα υπηρεσιακά συμβούλια,

· Για τους εκπαιδευτικούς που αποσπώνται και υπηρετούν στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρόεδρο της Βουλής, στην Κ.Υ. του Υπ.Π.Δ.Β.Μ.Θ στις διευθύνσεις και τα γραφεία εκπαίδευσης, καθώς και στα γραφεία Φυσικής Αγωγής,

· Για τους εκπαιδευτικούς που καλούνται σε επιμόρφωση ή μετεκπαίδευση,

· Για τους εκπαιδευτικούς που αποσπώνται βάσει ειδικών διατάξεων από τις οποίες προβλεπόταν ότι ο χρόνος απόσπασης τους θεωρείται ότι διανύθηκε στην οργανική τους θέση.

3. Οι αιτήσεις συγκεντρώνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες και θα καταχωρηθούν ηλεκτρονικά από τις Διευθύνσεις και τα Γραφεία Π.Ε. Από τα δικαιολογητικά μόνο η ληξιαρχική πράξη γέννησης για νεογέννητο τέκνο μπορεί να υποβληθεί με αίτηση μέχρι τέλος Ιανουαρίου.

4. Κριτήρια μεταθέσεων

Ø Κριτήρια για τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών αρμοδιότητας Π.Υ.Σ.Π.Ε (εντός νομού) και Κ.Υ.Σ.Π.Ε (εκτός νομού), σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 50/1996 είναι:

Ø Η συνολική υπηρεσία (Οι μονάδες μετάθεσης από τη συνολική υπηρεσία προσδιορίζονται με συντελεστή δυόμιση (2,5) για κάθε χρόνο υπηρεσίας. Σας επισημαίνω ότι η αύξηση των μορίων από 2 σε 2,5 έγινε πρόσφατα με το Ν. 3848/2010 και ισχύει φέτος για πρώτη φορά).

Ø Η συνυπηρέτηση (Μονάδες μετάθεσης για συνυπηρέτηση λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί που ζητούν μετάθεση από μία περιοχή σε άλλη, εφόσον ο/η σύζυγος υπηρετεί ή εργάζεται στην περιοχή αυτή. Για την απόδειξη του τόπου και της εργασίας του ή της συζύγου υποβάλλονται κατά περίπτωση δικαιολογητικά, που μπορείτε να διαβάσετε στην εγκύκλιο του ΥΠ.Ε.Π.Θ ή στο Π.Δ 50/1996. Οι εκπαιδευτικοί της περίπτωσης αυτής λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες μετάθεσης για συνυπηρέτηση).

Ø Οι οικογενειακοί λόγοι (α) Οι έγγαμοι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες μετάθεσης. β) Οι εκπαιδευτικοί που έχουν άγαμα ανήλικα ή σπουδάζοντα παιδιά λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες μετάθεσης για το πρώτο παιδί, τέσσερις (4) για το δεύτερο, έξι (6) για το τρίτο και επτά (7) μονάδες για κάθε ένα από τα υπόλοιπα παιδιά. Για την απόδειξη αυτών απαιτείται πιστοποιητικό Δήμου ή Κοινότητας ή του οικείου εκπαιδευτικού ιδρύματος κατά περίπτωση. Για τη μοριοδότηση των οικογενειακών λόγων πρέπει να προσκομίζουμε πρόσφατο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.

Ø Οι συνθήκες διαβίωσης στις έδρες των σχολείων όπου υπηρέτησαν σε όλα τα χρόνια υπηρεσίας τους ή υπηρετούν σήμερα οι εκπαιδευτικοί ( Οι μονάδες μετάθεσης για το κριτήριο αυτό υπολογίζονται με βάση την κατηγορία των Σχολείων Α, Β, Γ, Δ, Ε, Η, και Ι, για το Ν. Κέρκυρας, δηλαδή 1,2,3,4,5,8 και 10 μόρια). Σε κάθε περίπτωση απόσπασης ως μονάδες μετάθεσης υπολογίζονται οι προβλεπόμενες για τη σχολική μονάδα στην οποία αποσπάται ο εκπαιδευτικός. Προκειμένου για απόσπαση σε άλλη υπηρεσία, φορέα ή νομικό πρόσωπο υπολογίζονται οι προβλεπόμενες για την πλησιέστερη σχολική μονάδα. Κατ’ εξαίρεση ως μονάδες μετάθεσης των εκπαιδευτικών, που αποσπώνται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπ.Π.Δ.Β.Μ.Θ, στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις και Γραφεία Εκπαίδευσης υπολογίζονται οι προβλεπόμενες για την πλησιέστερη σχολική μονάδα και επιπλέον δύο μονάδες μετάθεσης για κάθε έτος.

Ø Η εντοπιότητα (Οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τέσσερις (4) μονάδες μετάθεσης για εντοπιότητα (η αύξηση των μορίων από 2 σε 4 έγινε πρόσφατα με το Ν. 3848/2010 και ισχύει φέτος για πρώτη φορά). Η εντοπιότητα αποδεικνύεται από βεβαίωση του οικείου προέδρου κοινότητας ή δημάρχου από την οποία να προκύπτει ότι ο εκπαιδευτικός είναι δημότης του Δήμου ή της Κοινότητας από διετίας (πρέπει να προσκομίζουμε υποχρεωτικά πρόσφατη βεβαίωση Δημάρχου ή Προέδρου κοινότητας).

Ø Η πρώτη προτίμηση (Οι εκπαιδευτικοί που ζητούν μετάθεση από περιοχή σε περιοχή λαμβάνουν για την περιοχή της πρώτης προτίμησής τους δύο (2) μονάδες μετάθεσης. ΠΡΟΣΟΧΗ: Η μοριοδότηση αυτή δεν ισχύει για μεταθέσεις εντός Π.Υ.Σ.Π.Ε).

5. Οι συνάδελφοι που έχουν υπηρετήσει την οργανική τους θέση ή τοποθετήθηκαν σε οργανική θέση, αφού παρέμειναν ως νεοδιόριστοι στη διάθεση του Π.Υ.Σ.Π.Ε. έχουν κατοχυρώσει δικαίωμα μετάθεσης εντός κι εκτός Π.Υ.Σ.Π.Ε και θα πρέπει να προσέξουν να επιλέγουν σχολείο μετάθεσης αποκλειστικά αυτό που τους ενδιαφέρει, αφού σε διαφορετική περίπτωση θα αναγκαστούν να υπηρετήσουν πάλι σε οργανική θέση και μάλιστα για δύο χρόνια, ενώ μπορούν να ικανοποιήσουν σχετική επιθυμία τους με απόσπαση. Υπήρξαν πολλές περιπτώσεις συναδέλφων που ταλαιπωρήθηκαν, επειδή δε γνώριζαν ότι η μετάθεση σε νέα οργανική θέση δημιουργεί πάλι την υποχρέωση υπηρεσίας στη νέα αυτή θέση (από φέτος για δύο χρόνια).

6. Η προτεραιότητα για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών που έχουν τέσσερα ή περισσότερα άγαμα παιδιά, τα οποία, δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους ισχύει μόνο για τις μεταθέσεις από περιοχή σε περιοχή μετάθεσης (ενώ μέχρι την ψήφιση του Ν. 3848/2010 ίσχυε και για τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις της ίδιας περιοχής). Οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί δεν εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις του άρθρου 14 του Π.Δ 50/1996, που αφορούν στην κρίση και την τοποθέτηση των υπεράριθμων εκπαιδευτικών και συμμετέχουν σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.

7. Διευκρινίζεται, ότι οι εκπαιδευτικοί που ζητούν να μετατεθούν σε άλλα σχολεία της ίδιας περιοχής μετάθεσης, αν δε μετατεθούν παραμένουν στο σχολείο της οργανικής τους θέσης. Δεν υπάρχει περίπτωση να μετατεθούν σε σχολείο που δε ζήτησαν ή να "χάσουν" το σχολείο της οργανικής τους θέσης. Γι’ αυτό δε χάνουμε τίποτε αν υποβάλλουμε αίτηση για μετάθεση το Νοέμβρη και δεν υποβάλλουμε δήλωση το Μάη ή υποβάλλουμε μόνο για μετάθεση σε ένα σχολείο.

8. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε όλοι ότι με τις μεταθέσεις εντός Π.Υ.Σ.Π.Ε καλύπτονται και οργανικά κενά που δημιουργούνται κατά τη διεκπεραίωση της διαδικασίας. Ενώ, δηλαδή σε κάποια σχολεία δεν υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις, αν μετατεθεί κάποιος συνάδελφος αυτόματα δημιουργείται κενή θέση, που καλύπτεται αμέσως. Δεν ανακοινώνονται δηλαδή νέα κενά και έτσι θα πρέπει να συμπεριληφθούν στη δήλωση που θα γίνει την Άνοιξη. Γι’ αυτό θα πρέπει να γίνονται αιτήσεις και δηλώσεις ακόμη και για σχολεία που μας ενδιαφέρουν και γνωρίζουμε ότι δεν έχουν σήμερα κενές οργανικές θέσεις.

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,

Προσπάθησα σε λίγες γραμμές να συμπυκνώσω χρήσιμες πληροφορίες, που είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων μας. Είμαι στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία και πρόσθετες πληροφορίες, μέχρι να κυκλοφορήσει και η σχετική εγκύκλιος του ΥΠ.Ε.Π.Θ.

Συναδελφικά

Ο αιρετός στο Π.Υ.Σ.Π.Ε Ν. Κέρκυρας

Παναγιώτης Ποζίδη

Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΣΙΝΤΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ

ΑΙΡΕΤΟΣ ΑΠΥΣΠΕ ΗΠΕΙΡΟΥ

Τηλ/fax: 2651094734

κιν: 6932817359

e-mail: stefsintos@sch.gr

http://stefsintos.blogspot.com/


Αγαπητοί μου συνάδελφοι,

αισθάνομαι την υποχρέωση να επικοινωνήσω μαζί σας και να σας ευχαριστήσω για τη μεγάλη τιμή με την οποία με περιβάλλετε, αλλά και τη μέγιστη εμπιστοσύνη που μου επιδεικνύετε.

Ευελπιστώ πάντα με τη δική σας στήριξη, στις 3 του Νοέμβρη, στις εκλογές για τα υπηρεσιακά συμβούλια, να ανανεώσουμε τη συνεργασία μας στο ΑΠΥΣΠΕ ΗΠΕΙΡΟΥ.

Το γεγονός αγαπητοί μου συνάδελφοι, ότι συμπορευτήκαμε μια διετία (δημιουργική κατά την άποψή μου) μαζί, αποτελεί για μένα ηθικό συμβόλαιο υποχρέωσης απέναντί σας και ταυτόχρονα στέλνει αισιόδοξο μήνυμα, ότι ο Αιρετός δεν είναι προέκταση της διοίκησης, αλλά μέσο διεκδίκησης, αλληλεγγύης και πάλης, που εμπνέει στους συναδέλφους αίσθημα ασφάλειας και απονομής δικαιοσύνης.

Σας διαβεβαιώνω, όπως εξάλλου μέχρι τώρα έπραξα, ότι θα εξακολουθήσω να αντιτάσσομαι σε κάθε πολιτική που επιχειρεί την ιδεολογική χειραγώγηση εκπαιδευτικών και σχολείου και θα συνεχίσω να συμβάλλω αποφασιστικά στην προάσπιση της αντικειμενικότητας, της διαφάνειας και της αξιοκρατίας, διότι για μένα δεν ισχύουν διαχωριστικές επιλογές και διχαστικές λογικές αλλά ισότιμη αντιμετώπιση όλων των συναδέλφων.

Τέλος με τις ίδιες πάντα αξίες και αρχές, που σηματοδότησαν τη μέχρι τώρα εκπαιδευτική και συνδικαλιστική μου πορεία θα συνεχίσω να αγωνίζομαι, για να προσφέρω στο συνάδελφο, που οραματίζομαι να κατέχει περίοπτη θέση στην κοινωνία, για μια καλύτερη παιδεία, σ’ έναν καλύτερο κόσμο…

Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς

ΣΙΝΤΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ

Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010

Ενημερωτικό Οκτωβρίου 2010

ΣΤΕΦΑΝΟΣ Φ. ΣΙΝΤΟΣ Ιωάννινα, 15-10 -2010

ΑΙΡΕΤΟΣ ΑΠΥΣΠΕ ΗΠΕΙΡΟΥ

Τηλ/φαξ: 2651094734 Κιν: 6932817359 ΠΡΟΣ

E-mail: stefsintos@sch.gr

http://stefsintos.blogspot.com/ συναδέλφους μου, έδρες τους

1ο Ενημερωτικό Οκτωβρίου 2010

Αγαπητοί συνάδελφοι,

στις 10 Αυγούστου υπέβαλαν αίτηση παραίτησης σ’ όλη τη χώρα, σύμφωνα με την κείμενη Νομοθεσία, 2676 δάσκαλοι, 1061 νηπιαγωγοί και 62 συνάδελφοι ειδικοτήτων. Στην Περιφέρεια Ηπείρου υπέβαλαν 142 δάσκαλοι, 83 νηπιαγωγοί,2 γυμναστές και ένας συνάδελφος μουσικής αγωγής. Το αν βέβαια κάποιοι απ’ αυτούς ανακάλεσαν την αίτησή τους στις 10 Οκτωβρίου, δεν υπάρχουν στοιχεία, στους παραπάνω όμως αριθμούς θα προστεθούν και όσοι παραιτηθούν κατά τη διάρκεια του τρέχοντος διδακτικού έτους για λόγους υγείας – κοινωνικούς.

Δ/νση-Κλάδος

ΠΕ70

ΠΕ60

ΠΕ06

ΠΕ11

ΠΕ16

Σύνολο

Άρτα

26

21

0

0

0

47

Θεσπρωτία

12

5

0

0

0

17

Ιωάννινα

70

37

0

1

1

109

Πρέβεζα

34

20

0

1

0

55

Σύνολο

142

83

0

2

1

228

Εύχομαι σε όλους τους να είναι καλά , υγιείς και ό,τι καλύτερο στη ζωή τους .

Συναδελφικά

Στέφανος Σίντος

Τα χρέη όλων των δήμων της χώρας

Βασίλης Φουρτούνης, δάσκαλος, Πρόεδρος Συλλόγου Εκπ/κών «Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ»

Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2010

Μόνο προς τις τράπεζες και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων τα χρέη όλων των δήμων της χώρας φθάνουν στο 1 δις, 750 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ένωση Τραπεζών και Τράπεζα Ελλάδος, ενώ τα υπόλοιπα χρέη τους (δάνεια δημοτικών επιχειρήσεων, χρέη δήμων προς ασφαλιστικά ταμεία από φόρους και χρέη - οφειλές προς κατασκευαστές και προμηθευτές), σύμφωνα με εκτιμήσεις έμπειρων στελεχών της αυτοδιοίκησης ξεπερνούν το 1δις, 300 εκατ. ευρώ!...

Τα αυτοδιοικητικά αυτά στελέχη είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία υπεύθυνα γιατί φόρτωσαν τον δημόσιο προϋπολογισμό με 3 και πλέον δις χωρίς να λογοδοτήσουν πουθενά και χωρίς να υποστούν καμία συνέπεια. Αυτά τα αυτοδιοικητικά στελέχη, χάριν της αναγκαίας αναγνωρισιμότητας και της «ορθής» πολιτικής διαδρομής τους, οι περισσότεροι από αυτούς πρώην δήμαρχοι των υπερχρεωμένων δήμων, θα είναι και πάλι υποψήφιοι για να «σώσουν» και τους νέους Καλλικρατικούς δήμους, όπως έγινε και με του προηγούμενους τους καποδιστριακούς δήμους.

Όπως και να 'χει, οι νέοι δήμαρχοι θα «γεννηθούν» όχι με προπατορικό αμάρτημα αλλά κληρονομώντας τις αμαρτίες των προκατόχων τους. Σε κάποιες περιπτώσεις θα κουβαλήσουν ως «προίκα» τις δικές τους αμαρτίες του παρελθόντος.

Ζητούμενο της διοικητικής μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη», είναι να μπει φρένο στη σπατάλη και την κακοδιαχείριση, να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι χωρίς να επιβαρυνθεί -κι άλλο- ο προϋπολογισμός των νοικοκυριών αλλά, κυρίως, να υπάρχειεπιτέλους ο φόβος του βαρύ πελέκεως της Δικαιοσύνης για όσους ορέγονται να συντηρήσουν και «εξελίξουν» τις προαναφερθείσες αμαρτίες.

Πιστεύοντας στην αντικειμενική πληροφόρηση εμείς ψάξαμε και βρήκαμε τα χρέη κάθε Καποδιστριακού Δήμου προς τις τράπεζες και το ταμείο Παρακαταθετών και Δανείων. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να βρούμε τα υπόλοιπα χρέη ανά δήμο και τα δημοσιεύουμε.

Έχουμε δημιουργήσει τρεις πίνακες. Ο πρώτος πίνακας δείχνει τα συνολικό χρέος κάθε δήμου και την συνολική του κατάταξη από τον πλέον υπερχρεωμένο στον λιγότερο χρεωμένο. Πατήστε εδώ για να δείτε τον πίνακα.

Στο δεύτερο πίνακα παρουσιάζουμε το χρέος κάθε δήμου ανά κάτοικο, γιατί έχει πολύ σημασία αυτό το στοιχείο για τον πολίτη. Πατήστε εδώ για να δείτε τον πίνακα.

Τέλος στον τρίτο πίνακα παρουσιάζουμε, θέλοντας να τους επιβραβεύσουμε, τους δήμους που δεν έχουν καθόλου χρέος. Πατήστε εδώ για να δείτε τον πίνακα.

Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2010

Τα ψιλά γράμματα της Ιστορίας

Τα ψιλά γράμματα της Ιστορίας

Tου Ηλια Μαγκλινη

Τελικώς, το μάθημα της Ιστορίας παραμένει υποχρεωτικό στο λύκειο, μολονότι το υπουργείο είχε προσανατολιστεί στη μετατροπή του σε μάθημα επιλογής. Σε χθεσινό ρεπορτάζ του στην «Κ», ο Απ. Λακασάς σχεδόν προέβλεψε ότι η συγκεκριμένη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα ακυρωνόταν προτού ακόμη ξεκινήσει, «λόγω των “κραυγών” που υιοθετούν τα ελληνικά κόμματα», μολονότι το σκεπτικό των υπευθύνων του υπουργείου ήταν «λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα, περισσότερα μαθήματα επιλογής και μεγαλύτερη εμβάθυνση», κάτι που εκ πρώτης όψεως δεν είναι κακό. Η δική μου καχυποψία απέναντι σε τούτη την πρωτοβουλία έχει να κάνει κυρίως με το πώς θα σχεδιαζόταν όλο αυτό, πόσο μεθοδικά θα κινούνταν το υπουργείο, με το αν στόχευε σε ένα ευέλικτο, δραστικό σχήμα διδασκαλίας, αποφεύγοντας μιαν ακόμη απονεύρωση και αφυδάτωση της γνώσης. Αλλά μετά την υπόθεση με τη «βάση του δέκα», πώς να μην είσαι καχύποπτος;

Σε κάθε περίπτωση, εάν επρόκειτο το μάθημα της Ιστορίας να τύχει μεγαλύτερης εμβάθυνσης, όπως αναφέρθηκε, εάν επρόκειτο να το παρακολουθούν μαθητές που το είχαν επιλέξει συνειδητά, τότε ίσως ήταν καλύτερο ένα μάθημα που γίνεται μέσα σε ένα πνεύμα τυπολατρικής υποχρέωσης και ψυχαναγκασμού να μετατραπεί σε μάθημα επιλογής.

Η Ιστορία είναι βέβαια πονεμένη υπόθεση. Θυμάμαι από τα δικά μου μαθητικά χρόνια, στο λύκειο, κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’80, πόσο διαχωρισμένα ήταν μέσα μου, από τη μια πλευρά, η διδασκαλία της Ιστορίας στο σχολείο και, από την άλλη, τα συναρπαστικά ιστορικά αναγνώσματα που έβρισκα στην πατρική βιβλιοθήκη: τα «Φοβερά Ντοκουμέντα», με τις έξοχες αφηγήσεις των Σόλωνα Γρηγοριάδη, Δημήτρη Φωτιάδη, Αλέξανδρου Κοτζιά και των άλλων ξένων συγγραφέων, με τον «Σαγγάριο», τον «Επίλογο στο Γουδί», τους «Βαλκανικούς Πολέμους», τη «Νύχτα των Μεγάλων Μαχαιριών» κ. ά., ο δίτομος, γλαφυρός «Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος» του Ρεϊμόν Καρτιέ (από τον Πάπυρο - με υπέροχη εικονογράφηση), η μετ’ εμποδίων, αλλά όμως πάντοτε συγκλονιστική καθαρεύουσα της «Ανόδου και της Πτώσης του Γ΄ Ράιχ» του Ουίλιαμ Σίρερ (τρεις σκληρόδετοι τόμοι με πρωτόγονες εκτυπώσεις από τις εκδόσεις Αρσενίδη - αν δεν με απατά η μνήμη μου), ακόμα και τα τεύχη της κλασικής σήμερα «Ιστορίας Εικονογραφημένης», επίσης από τις εκδόσεις Πάπυρος, όλα συνέθεταν στον άγουρο νου ενός περίεργου εφήβου ένα σύμπαν εξόχως μυθιστορηματικό. Το πιο συγκλονιστικό όμως ήταν ότι όλα αυτά που διάβαζα είχαν συμβεί στ’ αλήθεια. Και η Ιστορία ήταν όντως ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα.

Αλλη κουβέντα, λοιπόν, η σχολική Ιστορία και άλλη αυτή που διάβαζα σπίτι. Και πάλι όμως, χρειάστηκε να περάσουν κάμποσα χρόνια για να συνειδητοποιήσω ότι η Ιστορία δεν είναι κάτι ξένο και παγωμένο, που αφορά επώνυμους και μεγάλους ηγέτες. Οτι η Ιστορία συνιστά κυρίως αυτή τη μυστική σύνδεση των κορυφαίων γεγονότων με τους μικρούς και ασήμαντους, της «επίσημης» μνήμης, των βουβών κινηματογραφικών επίκαιρων και των ασπρόμαυρων φωτογραφιών με τα θαμμένα οικογενειακά κειμήλια, ξεθαμμένες προσωπικές διηγήσεις και μνήμες, αόρατα τραύματα και παρακαταθήκες που από νεκρές οικογενειακές φύσεις μεταμορφώνονται σε κάτι ζωντανό και παλλόμενο: σε αφηγήσεις με συλλογικό, ενίοτε οικουμενικό χαρακτήρα.

Ο Αμερικανός κομίστας Αρτ Σπίγκελμαν, μεταφέροντας στο διάσημο πια «Maus» την ιστορία του πατέρα του από το Ολοκαύτωμα, ξεκίνησε με την εξής εμβληματική φράση: «Ο πατέρας μου αιμορραγεί Ιστορία» (My father bleeds History). Κάτι ανάλογο έδειξε και ο Βρετανός Γκρέιαμ Σουίφτ στο καλύτερό του μυθιστόρημα, την «Υδάτινη χώρα», το 1983.

Με άλλα λόγια, η Ιστορία δεν είναι κάτι εκεί έξω - είναι στο σπίτι του καθενός μας। Και οι αφηγήσεις της είναι οι δικές μας μνήμες και αναπλάσεις. Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι απλώς αν η Ιστορία πρέπει να είναι υποχρεωτική ή προαιρετική στο λύκειο. Το ερώτημα είναι εάν μπορεί το νέο λύκειο που οραματίζεται το υπουργείο να ενσταλάξει στους μαθητές μια άλλου τύπου αντίληψη γύρω από την Ιστορία. Να τους υποψιάσει ως προς τη βαθύτερη δυναμική της, αναδεικνύοντας τη γοητεία της. Ψιλά γράμματα; Μάλλον.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ १३/१०/२०१०