Κυριακή 29 Απριλίου, 7 μ.μ.
Αίθουσα «Β. Πυρσινέλλας
Αίθουσα «Β. Πυρσινέλλας
Παγκόσμια Ημέρα Χορού
Τμήμα Παραδοσιακών Χορών Πνευματικού Κέντρου Ιωαννίνων
Ετήσια θεματική μουσικοχορευτική παραγωγή όλων των χορευτών του Τμήματος
(Αφιερωμένη στην Παγκόσμια Ημέρα Χορού και στη μνήμη της Δόμνας Σαμίου).
Την 14η συνεχόμενη ετήσια θεματική μουσικοχορευτική παραγωγή του,
πραγματοποιεί την Κυριακή 29 Απριλίου 2012, στις 7 μ.μ., το Τμήμα
Παραδοσιακών Χορών Πνευματικού Κέντρου Δήμου Ιωαννιτών, στην αίθουσα «Β.
Πυρσινέλλας».
Τα 16 επιμέρους Τμήματα που το απαρτίζουν θα παρουσιάσουν τις εξής θεματικές ενότητες.
Οι μεγαλύτερες ηλικίες θα πραγματευτούν επί σκηνής το θέμα της Ξενιτιάς υπό τον τίτλο "Της Ξενιτιάς τα βάσανα εγώ θα τραγουδήσω".
Αξίζει να σημειωθεί ότι εξαιτίας αυτών ακριβώς των δυσβάσταχτων βασάνων, που πλήρωσε πολλές φορές με τη ζωή του ο Έλληνας, γράφτηκαν θαυμάσια δημοτικά τραγούδια που θα ερμηνεύσουν και θα χορέψουν οι χορευτές του Συγκροτήματος. Η αναφορά τους θα είναι στο Πωγώνι, το Ζαγόρι και την Κόνιτσα της Ηπείρου, σε περιοχές της Θράκης και στη Λέρο.
Οι μικρότερες ηλικίες, που εδώ και χρόνια αναπτύσσουν τη δική τους θεματολογία βάση του μακροχρόνιου προγραμματισμού, θα παρουσιάσουν χορούς και τραγούδια που έχουν αναφορά στα ζώα υπό τον τίτλο: "Μια φορά κι έναν καιρό μπήκε ο γάτος στο χορό".
Με τη συγκεκριμένη παράσταση το Τμήμα γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Χορού (29 Απριλίου) ενώ την αφιερώνει στην μνήμη της μεγάλης Κυρίας της Παράδοσης, Δόμνας Σαμίου, που "έφυγε" πριν από λίγο καιρό.
Γενική είσοδος: 3 ευρώ
Διδασκαλία χορών και τραγουδιών - επιμέλεια κειμένων - προγραμμάτων: Ηλίας Γκαρτζονίκας, Νίκος Νούσιας, Βασίλης Ράπτης (Καθηγητές Φυσικής Αγωγής).
Μουσικοί: Θωμάς Χαλιγιάννης (κλαρίνο), Γιώργος Μπέλλος (κλαρίνο, καβάλι), Βασίλης Παπαγεωργίου (κλαρίνο), Γιώργος Πατσούρας (τραγούδι), Διαμαντής Παπαναστασίου (κρουστά), Βασίλης Τσίκας (λαούτο), Σωτήρης Κατσούρας (βιολί), Γιάννης Λύτος (ακορντεόν), Κατερίνα Κωνσταντίνου (τραγούδι)
Μουσικοί: Θωμάς Χαλιγιάννης (κλαρίνο), Γιώργος Μπέλλος (κλαρίνο, καβάλι), Βασίλης Παπαγεωργίου (κλαρίνο), Γιώργος Πατσούρας (τραγούδι), Διαμαντής Παπαναστασίου (κρουστά), Βασίλης Τσίκας (λαούτο), Σωτήρης Κατσούρας (βιολί), Γιάννης Λύτος (ακορντεόν), Κατερίνα Κωνσταντίνου (τραγούδι)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΤΜΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣΔιδασκαλία- Επιμέλεια: Νίκος Νούσιας (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής)
Ο χασάπης (παιχνιδοτράγουδο), Λαφίνα, Τσομπανάκος.
ΤΜΗΜΑΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Βασίλης Ράπτης (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής)
Α΄Δημοτικού: Ήταν ένας γάιδαρος (παιχνιδοτράγουδο), Παντρεύουνε τον κάβουρα, Ο σκαντζόχοιρος ο Ρήγας, Η πέρδικα. Είπαμε πολλά ψέματα.
Β΄ Δημοτικού: Το παπάκι, Άσπρα μου πουλιά, Όλα τα πουλάκια, Σε μια ράχη κι άλλη ράχη, Περπατώ περπατώ μεσ’ το δάσος (παιχνίδι).
Γ΄ Δημοτικού :Ηπειρώτικοι χοροί: Το γυάλινο πηγάδι, Πουλάκι, Παλαμάκια, Τρυγόνα, Περνά περνά η μέλισσα (παιχνίδι).
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Βασίλης Ράπτης (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής)
Α΄Δημοτικού: Ήταν ένας γάιδαρος (παιχνιδοτράγουδο), Παντρεύουνε τον κάβουρα, Ο σκαντζόχοιρος ο Ρήγας, Η πέρδικα. Είπαμε πολλά ψέματα.
Β΄ Δημοτικού: Το παπάκι, Άσπρα μου πουλιά, Όλα τα πουλάκια, Σε μια ράχη κι άλλη ράχη, Περπατώ περπατώ μεσ’ το δάσος (παιχνίδι).
Γ΄ Δημοτικού :Ηπειρώτικοι χοροί: Το γυάλινο πηγάδι, Πουλάκι, Παλαμάκια, Τρυγόνα, Περνά περνά η μέλισσα (παιχνίδι).
ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΜΦΑΝΙΣΕΩΝ, ΕΝΗΛΙΚΩΝ, ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟ
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Ηλίας Γκαρτζονίκας, Νίκος Νούσιας (Καθηγητές Φυσικής Αγωγής)
Κόνιτσα Ηπείρου: Φεύγεις λεβέντη μου (με τραγούδι χορευτριών- χορευτών), Βαρέθηκα την ξενιτιά, Αναστασιά, Παπαγιώργης, Μαχαίρι μαυρομάνικο, Τώρα είναι Μάης κι Άνοιξη (με τραγούδι χορευτριών).
Θράκη : Ξενιτεμένο μου (με τραγούδι χορευτριών), Ήρθαν ξένα παλικάρια (με τραγούδι χορευτριών), Ώρα καλή πουλάκι μου, Σε δυο βουνά ν’ ανάμεσα (με τραγούδι χορευτριών), Εγώ στα ξένα περπατούσα (με τραγούδι χορευτριών).
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Ηλίας Γκαρτζονίκας, Νίκος Νούσιας (Καθηγητές Φυσικής Αγωγής)
Κόνιτσα Ηπείρου: Φεύγεις λεβέντη μου (με τραγούδι χορευτριών- χορευτών), Βαρέθηκα την ξενιτιά, Αναστασιά, Παπαγιώργης, Μαχαίρι μαυρομάνικο, Τώρα είναι Μάης κι Άνοιξη (με τραγούδι χορευτριών).
Θράκη : Ξενιτεμένο μου (με τραγούδι χορευτριών), Ήρθαν ξένα παλικάρια (με τραγούδι χορευτριών), Ώρα καλή πουλάκι μου, Σε δυο βουνά ν’ ανάμεσα (με τραγούδι χορευτριών), Εγώ στα ξένα περπατούσα (με τραγούδι χορευτριών).
ΤΜΗΜΑΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Βασίλης Ράπτης (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής)
Δ΄Δημοτικού - Ηπειρώτικοι χοροί: Παίρνω το μαντηλάκι μου, Αηδονάκι ήθελα να ’μουν, Αητός, Πετάει πετάει (παιχνίδι), Κλώσσα μ’ τα πουλιά.
Ε΄ Δημοτικού - Νησιώτικοι χοροί: Τα ζαγαράκια, Ο μέρμηγκας, Πετροπέρδικα, Η κουμπάρα μας η γάτα (παραμύθι), Χρυσός αητός.
Στ΄Δημοτικού - Θρακιώτικοι χοροί: Δυο πουλάκια, Δυο πουλάκια τα καημένα, Τσιρτσιλιάγκους, Ο βασιλιάς και τα έντομα (παραμύθι), Πιρδίκα μου γραμμένη
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Βασίλης Ράπτης (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής)
Δ΄Δημοτικού - Ηπειρώτικοι χοροί: Παίρνω το μαντηλάκι μου, Αηδονάκι ήθελα να ’μουν, Αητός, Πετάει πετάει (παιχνίδι), Κλώσσα μ’ τα πουλιά.
Ε΄ Δημοτικού - Νησιώτικοι χοροί: Τα ζαγαράκια, Ο μέρμηγκας, Πετροπέρδικα, Η κουμπάρα μας η γάτα (παραμύθι), Χρυσός αητός.
Στ΄Δημοτικού - Θρακιώτικοι χοροί: Δυο πουλάκια, Δυο πουλάκια τα καημένα, Τσιρτσιλιάγκους, Ο βασιλιάς και τα έντομα (παραμύθι), Πιρδίκα μου γραμμένη
ΤΜΗΜΑΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Ηλίας Γκαρτζονίκας (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής)
Ζαγόρι Ηπείρου:
Ο Ρόβας εξεκίνησε (με τραγούδι χορευτριών), Ποταμιά, Πάπιγγο, Στο Κάιρο αρρώστησα (Καπέσοβο), "Γυρίσματα".
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Ηλίας Γκαρτζονίκας (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής)
Ζαγόρι Ηπείρου:
Ο Ρόβας εξεκίνησε (με τραγούδι χορευτριών), Ποταμιά, Πάπιγγο, Στο Κάιρο αρρώστησα (Καπέσοβο), "Γυρίσματα".
ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΜΦΑΝΙΣΕΩΝ, ΕΝΗΛΙΚΩΝ, ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟ
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Ηλίας Γκαρτζονίκας, Νίκος Νούσιας (Καθηγητές Φυσικής Αγωγής)
Πωγώνι Ηπείρου:Ξενιτεμένο μου πουλί (με τραγούδι χορευτριών), Με μάραναν τα ξένα (με τραγούδι χορευτριών), Κυρά δασκάλα, Μπεράτι, Γιάννη μου το μαντήλι σου.
Λέρος Δωδεκανήσου:Η ξενιτιά σε χαίρεται (Τζιβαέρι), Τη θάλασσα τη γαλανή (με τραγούδι χορευτριών), Τέσσερα πορτοκάλια (με τραγούδι χορευτών), Σούστα Λέρου, Το γιαβρί.
---------------------------------------------------------------
Διδασκαλία- Επιμέλεια: Ηλίας Γκαρτζονίκας, Νίκος Νούσιας (Καθηγητές Φυσικής Αγωγής)
Πωγώνι Ηπείρου:Ξενιτεμένο μου πουλί (με τραγούδι χορευτριών), Με μάραναν τα ξένα (με τραγούδι χορευτριών), Κυρά δασκάλα, Μπεράτι, Γιάννη μου το μαντήλι σου.
Λέρος Δωδεκανήσου:Η ξενιτιά σε χαίρεται (Τζιβαέρι), Τη θάλασσα τη γαλανή (με τραγούδι χορευτριών), Τέσσερα πορτοκάλια (με τραγούδι χορευτών), Σούστα Λέρου, Το γιαβρί.
ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ "ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ ΤΑ ΒΑΣΑΝΑ ΕΓΩ ΘΑ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΩ".
Από την αρχαιότητα ο Έλληνας λόγω πολλών παραγόντων (άγονο έδαφος, φτώχεια, πόλεμοι κ.α.) αλλά και εξαιτίας τη ίδιας του της φύσης, ξενιτεύονταν. Αυτή την αδιάκοπη "αιμορραγία", με ότι συνεπάγονταν, ο λαός μας της τραγούδησε με μοναδικό τρόπο, όπως έκανε για κάθε τι που του προκαλούσε ένα δυνατό συναίσθημα, πόσο μάλλον για κάτι τόσο "βαρύ".
Και μόνο παραθέτοντας ορισμένους από τους γνωστούς στίχους αυτών των τραγουδιών μπορεί ο καθένας να καταλάβει τι σήμαινε για τους Έλληνες, ως ακόμη και των λίγο προηγουμένων ετών η Ξενιτιά.
Τόσο για αυτούς που έμεναν πίσω καρτερώντας και ελπίζοντας για χρόνια αλλά και για αυτούς που έφευγαν για το άγνωστο μέσα από μύριους κινδύνους και κακουχίες, ζώντας με τις αναμνήσεις και νοσταλγώντας το "νόστιμον ήμαρ", τη γλυκιά μέρα γυρισμού στον τόπο που καθένας γεννήθηκε και μεγάλωσε.
"Την ξενιτιά, την γυμνωσιά, την πίκρα, την αγάπη, τα τέσσερα τα ζύγιασαν, βαρύτερα είν’ τα ξένα", "Ο ξένος εις την ξενιτιά, πρέπει να βάνει μαύρα, για να ταιριάζ’ η φορεσιά με της καρδιάς τη λαύρα" αλλά και «Η ξενιτιά κι ο θάνατος αδέλφια ελογιούνται».
Από την άλλη πλευρά πρέπει να τονιστεί ότι οι δημιουργικοί και ανήσυχοι Έλληνες που "καζάντισαν' στο εξωτερικό προσέφεραν πολλά στην πατρίδα τους ειδικά μέσω των ευεργεσιών.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι το δημοτικό τραγούδι προσεγγίζει με διάφορους τρόπους την Ξενιτιά σε κάθε περιοχή της Ελλάδας. Πχ στην Ήπειρο κυριαρχεί ο αβάσταχτος πόνος για αυτόν που φεύγει, ίσως για πάντα, στη Θράκη συναντάται μεγάλος αριθμός τραγουδιών για τη νέα που θα παντρευτεί μακριά, στα νησιά καλείται συχνά η θάλασσα να είναι ο αγωγός του μηνύματος στον ξενιτεμένο αλλά και ο κύριος υπεύθυνος για το αν θα μπορέσει να γυρίσει ασφαλής κ.α..
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθεί και η παρουσία των μεγαλυτέρων σε ηλικία χορευτών του Συγκροτήματος.
ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ: "ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ ΜΠΗΚΕ Ο ΓΑΤΟΣ ΣΤΟ ΧΟΡΟ".Από την αρχαιότητα ο Έλληνας λόγω πολλών παραγόντων (άγονο έδαφος, φτώχεια, πόλεμοι κ.α.) αλλά και εξαιτίας τη ίδιας του της φύσης, ξενιτεύονταν. Αυτή την αδιάκοπη "αιμορραγία", με ότι συνεπάγονταν, ο λαός μας της τραγούδησε με μοναδικό τρόπο, όπως έκανε για κάθε τι που του προκαλούσε ένα δυνατό συναίσθημα, πόσο μάλλον για κάτι τόσο "βαρύ".
Και μόνο παραθέτοντας ορισμένους από τους γνωστούς στίχους αυτών των τραγουδιών μπορεί ο καθένας να καταλάβει τι σήμαινε για τους Έλληνες, ως ακόμη και των λίγο προηγουμένων ετών η Ξενιτιά.
Τόσο για αυτούς που έμεναν πίσω καρτερώντας και ελπίζοντας για χρόνια αλλά και για αυτούς που έφευγαν για το άγνωστο μέσα από μύριους κινδύνους και κακουχίες, ζώντας με τις αναμνήσεις και νοσταλγώντας το "νόστιμον ήμαρ", τη γλυκιά μέρα γυρισμού στον τόπο που καθένας γεννήθηκε και μεγάλωσε.
"Την ξενιτιά, την γυμνωσιά, την πίκρα, την αγάπη, τα τέσσερα τα ζύγιασαν, βαρύτερα είν’ τα ξένα", "Ο ξένος εις την ξενιτιά, πρέπει να βάνει μαύρα, για να ταιριάζ’ η φορεσιά με της καρδιάς τη λαύρα" αλλά και «Η ξενιτιά κι ο θάνατος αδέλφια ελογιούνται».
Από την άλλη πλευρά πρέπει να τονιστεί ότι οι δημιουργικοί και ανήσυχοι Έλληνες που "καζάντισαν' στο εξωτερικό προσέφεραν πολλά στην πατρίδα τους ειδικά μέσω των ευεργεσιών.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι το δημοτικό τραγούδι προσεγγίζει με διάφορους τρόπους την Ξενιτιά σε κάθε περιοχή της Ελλάδας. Πχ στην Ήπειρο κυριαρχεί ο αβάσταχτος πόνος για αυτόν που φεύγει, ίσως για πάντα, στη Θράκη συναντάται μεγάλος αριθμός τραγουδιών για τη νέα που θα παντρευτεί μακριά, στα νησιά καλείται συχνά η θάλασσα να είναι ο αγωγός του μηνύματος στον ξενιτεμένο αλλά και ο κύριος υπεύθυνος για το αν θα μπορέσει να γυρίσει ασφαλής κ.α..
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθεί και η παρουσία των μεγαλυτέρων σε ηλικία χορευτών του Συγκροτήματος.
Οι χοροί, τα τραγούδια, τα παιχνίδια και τα παραμύθια που παρουσιάζουν τα παιδικά τμήματα σχετίζονται με το ζωικό βασίλειο και έμμεσα με το περιβάλλον όπου ζούμε.
Η πληθώρα των αναφορών της λαϊκής παράδοσης στα ζώα, δεν είναι τυχαία, αποτυπώνει τη λαϊκή εμπειρία των απλών ανθρώπων που είχαν μάθει να συνυπάρχουν αρμονικά με το φυσικό περιβάλλον.
Οι αναφορές στα ζώα είχαν επιπλέον διδακτικό περιεχόμενο, καθώς προβάλλονταν τα προτερήματά, οι αδυναμίες, και οι φόβοι των ανθρώπων πάνω στις περιπέτειες των ζώων δημιουργώντας άμεσους συσχετισμούς που βοηθούσαν τα παιδιά να διδαχτούν από τα παθήματα των ζώων, να αναπτύξουν τη φαντασία τους, να συμφιλιωθούν με τους φόβους τους, να προβληματιστούν αλλά και να μυηθούν στις συμπεριφορές και στις αντιλήψεις της κοινωνίας που ζούσαν.
Ετούτη τη χρονιά με όχημα τη λαϊκή μας παράδοση και με οδηγό τις περιπέτειες των ζώων, περιπλανηθήκαμε στον όμορφο κόσμο του ζωικού μας βασιλείου αναζητώντας τη σχέση που θα μας οδηγήσει σε μια μελλοντική αρμονική συνύπαρξη με το περιβάλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου