Κυριακή 15 Δεκεμβρίου, ώρα 20.30
ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΣΤΟ ΠΑΝΙ
Ενότητα:«Παράθυρο στον κόσμο»
Πολιτιστικός Πολυχώρος «Δημ. Χατζής»
Είσοδος ελεύθερη
Ένας Χωρισμός του Ασγκάρ Φαραντί, 123’
( Jodaí-e Nadér az Simín, Ιράν 2012)
Με τους Λεϊλά Χαταμί, Πέιμαν Μοάντυ, Σαρίνα Φαραντί,
Οι Κυριακές στο
πανί επεκτείνονται πέρα από τους συνήθεις γεωγραφικούς άξονες για να
συμπεριλάβει μια περιοχή από τις πλέον δραστήριες στην κινηματογραφική
υδρόγειο. Το Ιραν θεωρείται, καθόλου άδικα, ως μια χώρα με ιδιαίτερα
ανθηρή κινηματογραφική παραγωγή εδώ και περίπου μισό αιώνα αν και
σχετικά πρόσφατα κατάφερε να περάσει τα στενά γεωγραφικά του όρια και
αυτό επετεύχθη με τη βοήθεια του Άμπας Κιαροστάμι και του Τζαφάρ Παναχί
από την δεκαετία του 1990 και μετά.
Ο Άσγκαρ Φαραντί, που είναι ίσως ο γνωστότερος Ιρανός σκηνοθέτης αυτή τη στιγμή, γεννήθηκε το 1972, λίγο μετά την έναρξη του “Ιρανικού Νέου Κύματος”, το οποίο εμφανίστηκε ως αντίδραση στο δημοφιλές κοινωνικό φιλμ της εποχής και θα διαρκούσε μέχρι την Ιρανική Επανάσταση του 1979. Το φιλμ που τον καθιέρωσε ήταν το “Σχετικά με την Έλλυ”, το 2009, για το οποίο βραβεύθηκε με την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Αμέσως μετά, και με τα φώτα πια στραμμένα όλα πάνω του, παρέδωσε το καλύτερο ίσως φιλμ της καριέρας του “Ένας Χωρισμός” με το οποίο κέρδισε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας, η πρώτη Ιρανική παραγωγή που βραβεύεται με αυτό το βραβείο.
Πρόκειται για ένα δυνατό και νευρώδες κοινωνικό δράμα που εξελίσσεται στη σύγχρονη Τεχεράνη. Η Σιμίν και ο Ναντέρ οδεύουν προς το διαζύγιο καθώς η Σιμίν θέλει να φύγουν από την χώρα μαζί με την έφηβη κόρη τους προς αναζήτηση ενός περιβάλλοντος πιο απελευθερωμένου. Ο Ναντέρ φροντίζει τον πατέρα του που πάσχει από Αλτσχάιμερ και αρνείται οποιαδήποτε αλλαγή. Ταυτόχρονα λόγω μιας παρεξήγησης μπλέκει σε περιπέτεια και με τη έγκυο Ραζιέ που φροντίζει τον πατέρα του και που, άθελά της, τον υποδεικνύει ως υπαίτιο για την αποβολή του μωρού της.
Μια κατ’ εξοχήν ταινία χαρακτήρων με γρήγορο και σφιχτοδεμένο μοντάζ, εξαιρετικές ερμηνείες (η κόρη του σκηνοθέτη είναι και η κόρη του φιλμ) που κινδύνεψε να μη πραγματοποιηθεί ποτέ καθότι ο Φαραντί εξέφρασε δημοσίως την υποστήριξη του στους αντιδραστικούς κινηματογραφιστές Μοζέν Μακμάλμπαφ και Τζαφάρ Παναχί, ο πρώτος εξόριστος και ο δεύτερος σε κατ’ οίκον περιορισμό εκείνη την εποχή, ερχόμενος σε ρήξη με το καθεστώς .
https://www.youtube.com/watch?v=58Onuy5USTcΟ Άσγκαρ Φαραντί, που είναι ίσως ο γνωστότερος Ιρανός σκηνοθέτης αυτή τη στιγμή, γεννήθηκε το 1972, λίγο μετά την έναρξη του “Ιρανικού Νέου Κύματος”, το οποίο εμφανίστηκε ως αντίδραση στο δημοφιλές κοινωνικό φιλμ της εποχής και θα διαρκούσε μέχρι την Ιρανική Επανάσταση του 1979. Το φιλμ που τον καθιέρωσε ήταν το “Σχετικά με την Έλλυ”, το 2009, για το οποίο βραβεύθηκε με την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Αμέσως μετά, και με τα φώτα πια στραμμένα όλα πάνω του, παρέδωσε το καλύτερο ίσως φιλμ της καριέρας του “Ένας Χωρισμός” με το οποίο κέρδισε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας, η πρώτη Ιρανική παραγωγή που βραβεύεται με αυτό το βραβείο.
Πρόκειται για ένα δυνατό και νευρώδες κοινωνικό δράμα που εξελίσσεται στη σύγχρονη Τεχεράνη. Η Σιμίν και ο Ναντέρ οδεύουν προς το διαζύγιο καθώς η Σιμίν θέλει να φύγουν από την χώρα μαζί με την έφηβη κόρη τους προς αναζήτηση ενός περιβάλλοντος πιο απελευθερωμένου. Ο Ναντέρ φροντίζει τον πατέρα του που πάσχει από Αλτσχάιμερ και αρνείται οποιαδήποτε αλλαγή. Ταυτόχρονα λόγω μιας παρεξήγησης μπλέκει σε περιπέτεια και με τη έγκυο Ραζιέ που φροντίζει τον πατέρα του και που, άθελά της, τον υποδεικνύει ως υπαίτιο για την αποβολή του μωρού της.
Μια κατ’ εξοχήν ταινία χαρακτήρων με γρήγορο και σφιχτοδεμένο μοντάζ, εξαιρετικές ερμηνείες (η κόρη του σκηνοθέτη είναι και η κόρη του φιλμ) που κινδύνεψε να μη πραγματοποιηθεί ποτέ καθότι ο Φαραντί εξέφρασε δημοσίως την υποστήριξη του στους αντιδραστικούς κινηματογραφιστές Μοζέν Μακμάλμπαφ και Τζαφάρ Παναχί, ο πρώτος εξόριστος και ο δεύτερος σε κατ’ οίκον περιορισμό εκείνη την εποχή, ερχόμενος σε ρήξη με το καθεστώς .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου