Αρ. Πρωτ. 381 | Αθήνα 6/2/2020
Προς τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. |
Θέμα: Οι απαντήσεις που δόθηκαν
από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στα θέματα που έθεσε το
Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στη συνάντηση της Πέμπτης 6 Φεβρουαρίου 2020
Πραγματοποιήθηκε σήμερα, Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2020, συνάντηση του
Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας (Υπουργό,
Υφυπουργό, Γενική Γραμματέα).Ως Δ.Σ. θέσαμε στην πολιτική ηγεσία το σύνολο των ζητημάτων που αφορούν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα:
- Βραχυχρόνιες συνδικαλιστικές άδειες αναπληρωτών
Η απάντηση της πολιτικής ηγεσίας ήταν ότι θα το δουν θετικά και θα προσπαθήσουν να λύσουν το ζήτημα άμεσα. Η ίδια, βέβαια, απάντηση μας έχει δοθεί σε όλες τις συναντήσεις, από τον Ιούλιο του 2019, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει επιλυθεί το ζήτημα.
- Δικαιώματα αναπληρωτών
- Διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών
Η απάντηση της κ. Υπουργού ήταν ότι είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι για πρώτη φορά γίνονται, από την παρούσα κυβέρνηση, διορισμοί στην Ειδική Αγωγή (για τους οποίους το σχετικό κονδύλιο είχε, βέβαια, εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2019 από την προηγούμενη Κυβέρνηση) και δρομολογούνται οι διορισμοί στη Γενική Αγωγή, με θολό όμως το τοπίο σε ότι αφορά την εγγραφή των 5.250 διορισμών στον τακτικό προϋπολογισμό του 2020. Η πολιτική ηγεσία δεν μπήκε στη συζήτηση για το σύστημα προσλήψεων-διορισμών.
- Πίνακες διορισμών
Η απάντηση που δόθηκε ήταν η διαβεβαίωση για την προσπάθεια της πολιτικής ηγεσίας να θεσπιστεί η 2ετής αντί της 3ετούς ισχύος, όπως προβλέπεται σήμερα, των πινάκων καθώς και ότι υπάρχει σημαντική πίεση από πλευράς Υπουργείου προς το Α.Σ.Ε.Π. για επίσπευση των διαδικασιών για τους οριστικούς πίνακες της Ειδικής Αγωγής που αναμένονται τον Μάρτιο αλλά και στη συνέχεια της Γενικής Αγωγής. Για τον σκοπό αυτό 15 υπάλληλοι του Υπουργείου διατέθηκαν στο τμήμα διορισμών. Ταυτόχρονα, η υπουργός ανέφερε ότι είναι αδύνατο να βρεθεί λύση με τη μη καταβολή των παραβόλων (παρόλο που πολιτικά αρνήθηκαν να προχωρήσουν σε νομοθετική ρύθμιση που είχε συνταχθεί από τη νομική μας σύμβουλο και είχε καταθέσει έγκαιρα η Δ.Ο.Ε.) την ίδια στιγμή που δημόσια έκανε παρέμβαση για να βρεθεί λύση με τις εκκρεμείς αναγνωρίσεις πτυχίων και μεταπτυχιακών από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.
- Πορεία εφαρμογής δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης
Η απάντηση της πολιτικής ηγεσίας ήταν ότι Το 71% των προνηπίων ήδη φοιτά στα δημόσια νηπιαγωγεία. Τόνισαν ότι γίνονται προσπάθειες σε κάθε κατεύθυνση, υπάρχει πλήρης ενεργοποίηση της ΚΤ.ΥΠ. και ασκούνται πιέσεις προς τους Δήμους ώστε να υπάρξει πλήρης εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
- Άρθρο 50 του Ν.4653/2020 για τα πτυχία των κολλεγίων
Οι αιτιάσεις της Υπουργού Παιδείας, που έχουμε ακούσει κατ’ επανάληψη, δεν έπεισαν κανέναν. Αντίθετα, η αδυναμία παράθεσης του οποιουδήποτε ισχυρού επιχειρήματος επιβεβαιώνει την άποψή μας ότι η κυβέρνηση πήρε την πολιτική ευθύνη εξυπηρέτησης συμφερόντων.
Δεν δεχόμαστε σε καμία περίπτωση τη ρύθμιση αυτή και θα αντιπαλέψουμε σθεναρά ενάντια στην υποβάθμιση του κύρους των πανεπιστημιακών πτυχίων μέχρι την τελική κατάργηση της επίμαχης διάταξης.
- Άρθρο 58 του Ν.4653/2020 για κυρώσεις διορισμών – αποκλεισμό 3 ετών όσων δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται
- Σχεδιασμός Υπουργείου για την αξιολόγηση – σχετικές δηλώσεις προέδρου Ι.Ε.Π.
Η Υπουργός απάντησε πως το Ι.Ε.Π. είναι γνωμοδοτικό όργανο και ο πρόεδρος εκφράζει την προσωπική του άποψη. «Το Υπουργείο είναι αυτό που παίρνει τις αποφάσεις και όσον αφορά την αξιολόγηση δεν δρομολογείται τίποτε σχετικό με αυτήν προς το παρόν», μας απάντησε.
Η Υπουργός τόνισε ότι αυτό που θα υλοποιηθεί, σε πρώτη φάση, είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
- Δηλώσεις Υπουργού Παιδείας για διδασκαλία Φυσικής Αγωγής και Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο καθώς και την προσθήκη νέων θεματικών στο ωρολόγιο πρόγραμμα
Η απάντηση που λάβαμε ήταν ασαφής, ότι θα αντικαταστήσουν την Ευέλικτη Ζώνη (με περιοδική διδασκαλία όλων των θεματικών) για τις τάξεις από την Α΄ μέχρι και την Δ΄ και για τις Ε’ και ΣΤ’ τάξεις θα εξεταστεί ο τρόπος ένταξής τους (πιθανός περιορισμός άλλων διδακτικών αντικειμένων) ύστερα από σχετική πρόταση του Ι.Ε.Π.. Τη διδασκαλία τους θα αναλάβουν οι δάσκαλοι, έπειτα από σχετική επιμόρφωση.
Σε σχέση με τις δηλώσεις της Υπουργού για διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής και των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο, τονίσαμε ότι στο πρόγραμμα σπουδών του Νηπιαγωγείου δεν υπάρχουν διακριτά γνωστικά αντικείμενα (κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο με τις σύγχρονες επιστημονικές θεωρίες που τονίζουν ότι η μάθηση τον 21ο αιώνα δεν μπορεί να στηρίζεται σε προγράμματα σπουδών που οργανώνονται αποκλειστικά με γνωστικά αντικείμενα) και γι’ αυτόν τον λόγο, το Νηπιαγωγείο στελεχώνεται μόνο από Νηπιαγωγούς Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και όχι και από εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επιφυλάχθηκε να ξανασυζητήσει το θέμα με τη Δ.Ο.Ε. σε νέα, θεματική, συνάντηση, δίχως, όμως, να κάνει σαφές εάν πρόκειται για σκέψεις ή για ειλημμένη απόφαση, κάτι που μας προβληματίζει ιδιαίτερα και μας κρατά σε επιφυλακή για άμεση αντίδραση εάν χρειαστεί.
Μας ζητήθηκε, τέλος, από την πολιτική ηγεσία να καταθέσουμε τις θέσεις του κλάδου και τις προτάσεις μας για τα αναλυτικά προγράμματα.
- Συνταξιοδοτικό και εκπαιδευτικοί
Η πολιτική ηγεσία δήλωσε ότι το ασφαλιστικό νομοσχέδιο είναι, σε πολύ μεγάλο βαθμό, στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας.
- Εξομοίωση πτυχίων εκπαιδευτικών Π.Ε.70 και Π.Ε.60
- Αναγκαιότητα θεσμικής θωράκισης των σχολικών μονάδων και διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας τους
Ζητήσαμε από την πολιτική ηγεσία να παρέμβει με νομοθετική πρωτοβουλία ενώ τονίσαμε ότι έχουμε καταθέσει σχετικές νομοθετικές προτάσεις (πιο πρόσφατη στις 7-11-2019) που το Υπουργείο μπορεί να αξιοποιήσει και να προστατεύσει στην πράξη τους εκπαιδευτικούς λειτουργούς στην άσκηση του έργου τους.
- Θέματα σε σχέση με την εκπαίδευση ελληνοπαίδων εξωτερικού
Η πολιτική ηγεσία απάντησε ότι θα υπάρξει διερεύνηση σχετικά με τα προβλήματα που δημιουργούνται και θα ξανασυζητήσει το θέμα με το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.
- Κτηριακά προβλήματα σχολείων (ιδιαίτερα μετά από τους σεισμούς)
Η Υφυπουργός απάντησε ότι η πολιτική ηγεσία γνωρίζει το ζήτημα, έχει προωθήσει λύσεις σε επίπεδο προκάτ αιθουσών και εξετάζει τις δυνατότητες για σταθερές και μόνιμες λύσεις σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς.
- Προγραμματισμός Υπουργείου για δομές και επιλογές στελεχών
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εκτιμά πως κάποιες από τις απαντήσεις που δόθηκαν από την πολιτική ηγεσία αποτυπώνουν απλά θετική πρόθεση που μένει να αποδειχτεί στην πορεία ως προς την υλοποίηση (πλήρης εφαρμογή δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, νέες θεματικές, επιμόρφωση). Με εξαίρεση τη δίχρονη προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, όπου πράγματι καταβάλλονται προσπάθειες, στα υπόλοιπα θέματα δεν υπάρχει κάποια ολοκληρωμένη πρόταση. Από το υπουργείο Παιδείας όμως περιμένουμε πράξεις και όχι απλά κατάθεση προθέσεων.
Για το ζήτημα των διορισμών το θετικό είναι ότι ξεκίνησαν. Το θεσμικό πλαίσιο δεν είναι αποδεκτό από τη Δ.Ο.Ε. και ο αριθμός τους είναι μεν σημαντικός αλλά είναι μικρός σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης. Η απάντηση σχετικά με την αξιολόγηση παρατείνει τη στάση επιφυλακής. Το ζήτημα που άνοιξε από την Υπουργό Παιδείας σε σχέση με νέα αντικείμενα στο Νηπιαγωγείο, αποκαλύπτοντας μια μη παιδαγωγικής οπτικής διάσταση στους σχεδιασμούς του Υπουργείου, μας κάνει ιδιαίτερα επιφυλακτικούς, μας προβληματίζει έντονα και μας οδηγεί στην ανάγκη ανάδειξης του πραγματικού ρόλου και της σημασίας του Νηπιαγωγείου με τρόπο ανάλογο με αυτόν που ακολουθήσαμε στη διεκδίκηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Απαντήσεις που παραπέμπουν στο μέλλον και τις συνθήκες (δικαιώματα αναπληρωτών, συνδικαλιστικές τους άδειες, διάρκεια πινάκων, εκπαίδευση στο εξωτερικό, εξομοίωση) θα κριθούν και αυτές από την υλοποίησή τους.
Η ανυποχώρητη, όμως, στάση τις πολιτικής ηγεσίας σε κρίσιμα ζητήματα όπως αυτό του 3ετούς αποκλεισμού αλλά ιδιαίτερα των πτυχίων των κολλεγίων, δημιουργεί ένα εξαιρετικά αρνητικό κλίμα.
Η εμμονή της Υπουργού Παιδείας στην υπεράσπιση μιας εξόφθαλμα ισοπεδωτικής για το δημόσιο πανεπιστήμιο και το δημόσιο σχολείο συνολικά, πολιτικής επιλογής (και όχι προσαρμογής σε ευρωπαϊκή οδηγία) δημιουργεί την αίσθηση ότι υπάρχουν κρυφοί κυβερνητικοί σχεδιασμοί σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης. Αυτό σε συνδυασμό με την αναπτυσσόμενη κρυφή ιδιωτικοποίηση στην εκπαίδευση (όπως αναδείχτηκε στα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποιήσαμε σε συνεργασία με την Εκπαιδευτική Διεθνή) κάνουν επιτακτική την ανάγκη του συντονισμού όλου του εκπαιδευτικού κόσμου (Δ.Ο.Ε.-Ο.Λ.Μ.Ε.-Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.- Πανεπιστημιακή κοινότητα) στην κατεύθυνση της υπεράσπισης και ενίσχυσης του δημόσιου αγαθού της Παιδείας.
Η Δ.Ο.Ε. προχωρά στον αγωνιστικό της σχεδιασμό μέσα από τις δράσεις που αναπτύσσει (επισκέψεις σε Δήμους και ΚΤ.ΥΠ. για τη 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, συνάντηση με προέδρους παιδαγωγικών τμημάτων), συμμετέχει δυναμικά στην απεργιακή κινητοποίηση της 18ης Φεβρουαρίου ενάντια στο αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο και μέσα από τις γενικές συνελεύσεις των συλλόγων προετοιμάζει τη δυναμική συνέχισή του.
Για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου