Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

ΜΕΤΑ ΠΑΡΡΗΣΙΑΣ


ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ – ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ – ΜΙΚΡΑ Η ΜΕΓΑΛΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Του συνταξιούχου δάσκαλου Κουκουθάκη Σπύρου

Με αφορμή την εξαγγελία της απεργίας στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση, την μετά παρρησίας άποψη του καθηγητή κυρίου Άγγελου Ράπτη με θέμα «Τα μεγάλα σχολεία δεν αποτελούν λύση…» και σε συνδυασμό με την επιστολή της κυρίας Χριστίνας Χριστοφάκη (Πρώην υποψήφιας δημάρχου Σαρωνικού) προς την υπουργό Παιδείας, μετά την ανακοίνωση της συγχώνευσης του Γυμνασίου Κουβαρά με 46 μαθητές, με αυτό των Καλυβίων σε απόσταση 2 χιλιομέτρων, σε ένα Γυμνάσιο μεγαλύτερης δυναμικότητας με 23 μαθητές ανά τμήμα, όπως και για τα όσα ακολούθησαν και ακούγονται από τα τοπικά ΜΜΕ με προκάλεσαν να καταθέσω την άποψή μου για τα δρώμενα στο χώρο της Παιδείας.
Προσωπικά εκτιμώ πως μόνο στην Ελλάδα μπορεί κανείς να δει τέτοιες στρεβλώσεις να υποστηρίζονται σθεναρά από συνδικαλιστικές συντεχνίες, πολιτικές δυνάμεις και ανενημέρωτους γονείς και κηδεμόνες.
Με τρομάζουν εικόνες κατευθυνόμενων μαθητών να καταλαμβάνουν σχολεία και γραφεία της Εκπαίδευσης και να προπηλακίζουν τους θεσμικούς φορείς, με συνοδούς και ενορχηστρωτές κάποιους γονείς, καθηγητές και αιρετούς τοπικούς άρχοντες, για να μην καταργηθούν ή συγχωνευθούν προβληματικά σχολεία με παρακείμενα μεγαλύτερης δυναμικότητας.
Δε σας κρύβω πως ανησυχώ για το αύριο της Παιδείας μας, όταν βλέπω παιδιά λυκείου να εκβιάζουν με απεργία πείνας την πολιτεία, όπως ακριβώς συνέβαινε με τους αλλοδαπούς μετανάστες, καθοδηγούμενοι από πολιτικάντηδες, ευαίσθητους και αγανακτισμένους πολίτες, που προφανώς προσχώρησαν στη λογική: «Κάθε περιοχή και πανεπιστήμιο, κάθε πόλη και σχολή», όχι βέβαια για να αναβαθμίσουμε την εκπαίδευση αλλά για να λειτουργούν οι καφετέριες και να νοικιάζονται τα σπίτια. Το αποκορύφωμα της τελευταίας καινοτομίας στη εκπαίδευση ήταν να έχουμε επιτυχόντες με λευκές κόλλες, προς δόξαν της εκπαίδευσης και για να μη χαλάσουμε και το χατίρι των προοδευτικών δυνάμεων και αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης για να μην πέσει ο τζίρος των τοπικών αγορών.
Αυτή την εκπαίδευση κύριοι θέλετε; Γιατί με τόσο πάθος εναντιώνεστε στην όποια αναβάθμισή της;
Απευθύνομαι σε όλους σας, να δηλώσετε, αν υπερασπίζεστε τα ολιγοθέσια σχολεία για να διατηρήσετε τις οργανικές θέσεις, ή θα συνταχτείτε με το νέο πολυδύναμο σχολείο για να υπηρετηθούν οι σκοποί της εκπαίδευσης και να αναβαθμιστεί η παιδεία.
Θυμάμαι τον εαυτό μου να παλεύω πριν 27 χρόνια για πολυδύναμα σχολεία «ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ» τα λέγαμε τότε, για να πετύχουμε την αναβάθμιση της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού και κυρίως για να υπάρξουν ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης και για τα παιδιά της υπαίθρου.
Συνάδελφοι συνδικαλιστές, η αλήθεια είναι αδήριτη και σας εκθέτει ανεπανόρθωτα, η αναβάθμιση, πέραν της αύξησης των πόρων χρειάζεται πολύ πιο τολμηρά μέτρα από αυτά που εξήγγειλε η υπουργός παιδείας με το νέο Καλλικράτη στην Εκπαίδευση. Η ιστορία του κλάδου, η υπευθυνότητα και η επιστημονική μας συγκρότηση μας υπαγορεύει να συστρατευτούμε, να γίνουμε πρωτοπορία και να απαιτήσουμε να μπει τέλος στη λειτουργία ολιγοθέσιων δημοτικών και γυμνασίων με 3 και 5… μαθητές, όπως αυτά της Τύριας και του Τσεπελόβου με 12 και 15 καθηγητές.
Φίλοι συνάδελφοι, συνδικαλιστές βοηθήστε, βάλτε πλάτη να ανέβει η ποιότητα στην εκπαίδευση όχι στα λόγια αλλά στην πράξη. Προτάξτε το συμφέρον των παιδιών. Βάλτε σε δεύτερη μοίρα το συντεχνιακό συμφέρον των εκπαιδευτικών. Έχουμε περισσότερες σχολικές μονάδες από τις μεγαλύτερες χώρες της δυτικής Ευρώπης, με μεγαλύτερο λειτουργικό κόστος σύμφωνα με το μαθητικό δυναμικό και τη χειρότερη ποιότητα.
Είμαστε στο 2011 και όχι στο 1950 όπου οι αποστάσεις επέβαλλαν να λειτουργούν σχολεία ολιγοθέσια. Σήμερα δεν επιτρέπεται να έχουμε σχολεία καρκινώματα πάνω σε οδικούς άξονες στερώντας έτσι στα παιδιά μας να απολαμβάνουν τα νέα δεδομένα της σύγχρονης εκπαίδευσης. Ασφαλώς και σε εξαιρετικές περιπτώσεις η πολιτεία οφείλει να λειτουργήσει σχολεία ακόμη και με έναν ή δυο μαθητές όπως π. χ. στη Γαύδο ή στη Λάϊστα.
Θυμάμαι τον εαυτό μου ως πρόεδρο της δημοτικής επιτροπής παιδείας του Δήμου Μπιζανίου να κάνουμε κατανομή των λειτουργικών δαπανών κάθε τριμήνου τα έτη 2002-2006. Είχαμε 8 μονοθέσια δημοτικά και νηπιαγωγεία με αριθμό εγγεγραμμένων μαθητών περίπου 50 και φοιτώντων γύρω στους 40. Στο χωριό μου Κολωνιάτι λειτουργούσε για πολλά χρόνια δημοτικό με 3-5 μαθητές, ενώ σε απόσταση ενός χιλιομέτρου λειτουργούσε το 3θέσιο δημοτικό Νεοκαισάρειας με 35-40 μαθητές και λίγο μακρύτερα αυτό του Μπιζανίου με 7–10 μαθητές. Ακόμη λειτουργούσε στην Πεδινή ένα 9θέσιο δημοτικό με 12 δασκάλους και 160-170 μαθητές και ένα 2θέσιο νηπιαγωγείο με 3 νηπιαγωγούς και 30 περίπου νήπια.
Για να αλλάξουμε τα δεδομένα και να δώσουμε ίσες ευκαιρίες στα παιδιά του δήμου μας, βάλαμε  στόχο να φτιάξουμε ένα σύγχρονο 12θέσιο δημοτικό, με προοπτική να στεγαστούν όλα τα παιδιά του δήμου μας. Είμαστε περήφανοι που σήμερα λειτουργεί ένα σχολείο κόσμημα, δυστυχώς, χωρίς τους μαθητές των άλλων διαμερισμάτων του πρώην δήμου μας.
Κύριοι, υπεύθυνοι διευθυντές και σχολικοί σύμβουλοι, δώστε στην κοινωνία την επιστημονική σας άποψη. Δώστε αναλυτικά τα σχολεία που προτάθηκαν για κατάργηση ή συγχώνευση, παραδείγματος χάριν, το σχολείο ΤΑΔΕ με Χ μαθητές και Χ εκπαιδευτικούς, προτείνετε να συγχωνευτεί με το ΔΕΙΝΑ σχολείο με Ψ μαθητές και Ψ εκπαιδευτικούς σε απόσταση 1,2,3… χιλιόμετρα. Οφείλετε να δώσετε ακριβή στοιχεία και να τα αναρτήσετε στο διαδίκτυο για να μάθουμε, πόσους -ες νηπιαγωγούς και νήπια έχουμε, πόσους δασκάλους-ες και μαθητές έχουμε και πόσους καθηγητές-τριες και μαθητές έχουμε σε γυμνάσια και λύκεια, γιατί ακούγεται από τους συνδικαλιστές πως ο μέσος όρος μαθητών ανά εκπαιδευτικό είναι μεγάλος, ενώ τα στοιχεία της διοίκησης είναι πολύ διαφορετικά.
Η κοινωνία μας επιθυμεί να μάθει πως προκύπτουν τα μεγάλα τμήματα με ένα τόσο μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών στο νομό μας. Καλό είναι να μάθουμε πόσους μαθητές ανά βαθμίδα εκπαίδευσης έχουμε, καθώς και πόσους εκπαιδευτικούς.
Δεν περίμενα τον τέως πρόεδρο του Αρείου Πάγου κ. Βασίλειο Κόκκινο, να γυρίσει στο 1800 για να συναντήσει το Βίκτωρ Ουγκώ και να τον βεβηλώσει με το: «Όταν κλείνουμε ένα σχολείο ανοίγουμε μια φυλακή», αναφερόμενος βέβαια στο σημερινό κλείσιμο – συγχώνευση σχολείων σε δημοσίευμά του στις 23/3/2011 στην εφημερίδα Πρωινός Λόγος, παραβλέποντας τις εκατοντάδες σχολείων που είχαν κλείσει χωρίς να ανοίξουν νέες φυλακές.
Περιμένω-ουμε τους εκπαιδευτικούς που πάντα ήταν μπροστάρηδες στους κοινωνικούς αγώνες για πρόοδο και προκοπή του τόπου μας να συγκρουστούν με το λαϊκισμό και την οπισθοδρόμηση, να χαρίσουν χαμόγελο και ευκαιρίες στα παιδιά των φτωχών κοινωνικών τάξεων, που ξέρουν να αναγνωρίζουν και να ευγνωμονούν, αυτούς που τους βοήθησαν για να πετύχουν στη ζωή τους.
Συνάδελφοι, δεν έχετε το δικαίωμα στο όνομα των συντεχνιακών συμφερόντων, «ίσως θεμιτών», να τρομοκρατείτε την κοινωνία και κυρίως να λειτουργείτε ως τροχοπέδη στο όραμα και στα θέλω της νέας γενιάς για καλύτερη παιδεία στους αδύναμους οικονομικά κυρίως, γιατί οι έχοντες και κατέχοντες και την παραπαιδεία έχουν και κάποιους εξ υμών πρόθυμους να τους συνδράμουν.
Η πολιτεία είχε και έχει διαχρονικά τεράστιες ευθύνες για το κατάντημα της εκπαίδευσης που βλέπουμε και ζούμε καθημερινά από τα ΜΜΕ. Βλέπουμε μειοψηφίες μαθητών «προοδευτικών» εποχικά και επετειακά να κλείνουν τα σχολεία με κάποιους καθηγητές και γονείς να καμαρώνουν για τα κατορθώματα της νεολαίας μας, όπως και τους πολιτικούς μέντορες άσχετους και ξένους να συμπαρίστανται με πανό και συνθήματα στο όνομα του προοδευτισμού.
Ήμουνα νιος και γέρασα και την αξιολόγηση στην Εκπαίδευση ακόμη την ψάχνετε. Αλήθεια τι δεν αξιολογείτε στη ζωή για να μην αξιολογούνται και οι εκπαιδευτικοί; Αναβάθμιση της εκπαίδευσης χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί να υπάρξει. Εκτιμώ πως και η νέα πρόταση για την απόκτηση πιστοποιητικού παιδαγωγικής επάρκειας για την προετοιμασία του νέου σχολείου θα έχει την τύχη της αξιολόγησης της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών που εδώ και 30 χρόνια συνεχίζουν να συσκέπτονται για το πώς θα εφαρμοστεί.
Νιώθω ιδιαίτερα περήφανος ως πρώην συνδικαλιστής, σε πέτρινα χρόνια, με μισθό πείνας, με αριθμό μαθητών 30 – 50 στα 1θέσια και με 35 - 40 ώρες εβδομαδιαίως, να μάχομαι στην αποκομμένη ύπαιθρο που ζούσε μακριά από τον κόσμο. Συμμετείχα στη πρώτη γραμμή των ακηδεμόνευτων αγώνων με ποσοστά στις απεργίες 90% – 98% συμμετοχή. Αποτελούσε στιγματισμό η μη συμμετοχή σε εκείνες τις απεργίες για όλους τους συναδέλφους. Έτσι ανεβάσαμε την ποιότητα στην εκπαίδευση και την αναβάθμιση των εκπαιδευτικών με αριθμό μαθητών πολύ μικρότερο από αυτό των ευρωπαϊκών χωρών ανά τάξη και τμήμα όπως και μικρότερο ωράριο 20 – 25 ωρών εβδομαδιαίως και όλα αυτά χωρίς ΜΑΤ, βιαιότητες και κομματικούς στόχους. 
Ο κλάδος των δασκάλων έχει λαμπρή ιστορία. Ήταν και θα παραμείνει πρωτοπορία, τόσο στους  εθνικούς, όσο και στους κοινωνικούς αγώνες και γι’ αυτό απέχει από τις κινητοποιήσεις που πατρονάρονται από τους μόνιμα αγανακτισμένους πολίτες που συναντάμε καθημερινά στους δρόμους με τις σημαίες, τα λάβαρα και τα πανό να διατρανώνουν την πραμάτεια των ιδεών τους.


Παρακαλώ για την καταχώρηση στην ίδια θέση με αυτή του κ. Άγγελου Ράπτη, αύριο, εφόσον σας είναι δυνατό, λόγω της απεργίας. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.



Με εκτίμηση
Κουκουθάκης Σπυρίδων,
Συνταξιούχος δάσκαλος

Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

24ωρη ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ


Ενημέρωση Αιρετού ΚΥΣΠΕ, Μπράτη Δημήτρη


                                                     
 Αθήνα 28 Μαρτίου 2011


Σχετικά με την επιλογή Σχ. Συμβούλων – Οι υποψηφιότητες ανά περιφέρεια
Η προκήρυξη θέσεων Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Στις 18 του Μάρτη έληξε, σύμφωνα με την προκήρυξη, η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για 300 θέσεις Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης και 70 Προσχολικής Αγωγής. Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία που απεστάλησαν στο Υπ. Παιδείας,  έχουν υποβληθεί:
Ø   1.152 αιτήσεις για τη Δημοτική Εκπαίδευση
Ø   162 αιτήσεις για την Προσχολική Αγωγή
(Στην προηγούμενη διαδικασία, το 2007, είχαν υποβληθεί 1039 αιτήσεις για τη Δημοτική Εκπαίδευση και 172 για την Προσχολική Αγωγή).
Αναλυτικά ανά περιφέρεια υποβλήθηκαν:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
ΠΕ 60
ΠΕ 70
Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης
8
70
Αττικής
45
397
Βορείου Αιγαίου
5
16
Δυτικής Ελλάδας
8
87
Δυτικής Μακεδονίας
9
38
Ηπείρου
7
42
Θεσσαλίας
17
65
Ιονίων Νήσων
4
14
Κεντρικής Μακεδονίας
25
244
Κρήτης
12
51
Νοτίου Αιγαίου
5
26
Πελοποννήσου
9
63
Στερεάς Ελλάδας
8
39
ΣΥΝΟΛΟ
162
1152

·        Σε ό,τι αφορά στην προκήρυξη των 18 θέσεων Σχ. Συμβούλων Ειδικής Αγωγής, όπως σας είχα ενημερώσει και στις 21.2.2011, οι θέσεις αυτές (σύμφωνα με το Υπ. Παιδείας) θα προκηρυχθούν μόλις ψηφιστεί η τροπολογία (στο σχέδιο Νόμου για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) που θα δίνει τη δυνατότητα και στους συναδέλφους Νηπιαγωγούς να υποβάλουν αίτηση. Μέχρι τώρα οι νηπιαγωγοί δεν είχαν αυτό το δικαίωμα, κάτι που ήταν πέρα για πέρα άδικο.

Δημήτρης Μπράτης

Κυριακή 27 Μαρτίου 2011

Tου αιρετού Βασίλη Παληγιάννη

ΠΑΛΗΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΑΙΡΕΤΟΣ ΚΥΣΠΕ
ΤΗΛ. 6974 750409                                                                        
FAX: 210 3442287                                                                                   Αθήνα, 26/03/2011

Ενημερωτικό Σημείωμα: Επιλογή Σχολικών Συμβούλων

Για την πλήρωση με επιλογή 300 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Δημοτικής Εκπαίδευσης και 70 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Προσχολικής Αγωγής έχουν υποβληθεί 1.143 αιτήσεις δασκάλων και 158 νηπιαγωγών.

Έως σήμερα, χωρίς να γνωρίζουμε τους ακριβείς λόγους, δεν έχει γίνει προκήρυξη για την πλήρωση των 18 θέσεων Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής, καθώς επίσης δεν ανακοινώθηκε και η κατανομή θέσεων ανά περιφέρεια.
Με βάση το άρθρο 19 του Ν.3848/2010 το αρμόδιο Συμβούλιο Επιλογής Σχολικών Συμβούλων έπρεπε να συνεδριάσει εντός 10 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των υποψηφιοτήτων που προβλέπονταν στην προκήρυξη (18/3/2011) και να επιλέξει τους υποψήφιους που έχουν τα τυπικά προσόντα για να γίνουν δεκτοί στη διαδικασία επιλογής. Στη συνέχεια θα έπρεπε να καταρτίσει σχετικούς αλφαβητικούς πίνακες τους οποίους να κοινοποιήσει στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου και η οποία με τη σειρά της να τους κοινοποιήσει στους υποψήφιους για να υποβάλλουν ενστάσεις κατά των πινάκων εντός 5 ημερών από την κοινοποίησή τους.
Δυστυχώς ο προβλεπόμενος χρόνος εκπνέει (Δευτέρα 28/3/2011) και έως σήμερα Συμβούλιο Επιλογής Σχολικών Συμβούλων δεν έχει συγκροτηθεί. Ξεκινά η διαδικασία επιλογής με παρέκκλιση των προβλεπομένων από την κείμενη νομοθεσία.
Εύλογα δημιουργούνται ερωτηματικά γι’ αυτήν την καθυστέρηση:
  • Ψάχνουν και δε βρίσκουν εντολοδόχους;
  • Σκέπτονται να ακολουθήσουν παράτυπες διαδικασίες, όπως έγινε στις Επιλογές Διευθυντών Εκπαίδευσης το καλοκαίρι του 2010, όπου στο τέλος θριάμβευσε η αναξιοκρατία, ο κομματισμός, η ημετεροκρατία και η φαυλότητα;
Ελπίζω πως η πολιτική ηγεσία θα κατανοήσει την αναγκαιότητα αξιοκρατικών επιλογών Σχολικών Συμβούλων για να μην απαξιωθεί κι αυτός ο θεσμός.
Με βάση τις εξελίξεις θα σας ενημερώνω, γιατί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα επιλογής Σχολικών Συμβούλων δεν υπάρχει.

Πάντα στη διάθεσή σας 
Παληγιάννης Βασίλης

Ο Πρόεδρος της Βουλής για τις συγχωνεύσεις

kathimerini.gr

MONIMEΣ ΣTHΛEΣHμερομηνία δημοσίευσης: 25-03-11
Tο Ποίημα της 25ης Mαρτίου...


Στο ακροατήριο της σχολικής εορτής η οικογένεια. O πατέρας, η μητέρα, τα αδέλφια, η γιαγιά και το μωρό της αγκαλιάς. Στη σκηνή, στολισμένη με σημαιάκια και δάφνες, εμείς, η παλιά γενιά που βαστά... Eλλη, ευχαριστούμε!
Tης Eλενης Mπιστικα
Aυτή τη φορά το σκίτσο δεν έγινε επί τόπου αλλά είναι πάντα επίκαιρο. H Eλλη Σολομωνίδη-Mπαλάνου σκιτσάρισε κοιτάζοντας τις προσωπικές της αναμνήσεις όταν στα δημοτικά σχολειά της μεταπολεμικής γενιάς και των Δεκεμβριανών η Πατρίδα, η Θρησκεία, η Oικογένεια ήταν ιερές λέξεις, κι όχι αφορμή για γκριμάτσες και αστεϊσμούς, όπως συχνά συμβαίνει, μετά τη δικτατορία που έκανε κακή χρήση κι όχι μόνο κατάχρηση αυτών των υψηλών εννοιών.
Oσοι ανήκουμε σ' αυτές τις γενιές θυμόμαστε την αγωνία για το ποια θα επιλέξει η καλή μας η δασκάλα για να πει το Ποίημα στη σχολική εορτή και ποιο αγοράκι θα ντυθεί τσολιάς και θα κρατά τη Σημαία με τον Σταυρό.
Σημαιάκια -της ξηράς και της θαλάσσης- ν' ανεμίζουν στο σχοινί, και στον τοίχο τα πορτρέτα των Hρώων του 1821 που, τότε, κανείς δεν αμφισβητούσε τη δράση και τη συμβολή τους στον Aγώνα. Tα χρόνια πέρασαν, αλλά η οικογένεια, ευτυχώς, παραμένει, η πατρίδα χρωστά τα μαλλιοκέφαλά της και η θρησκεία διατήρησε το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, ενώ οι εκκλησιές, ιδίως τις χρονιάρες ημέρες, όπως σήμερα -του Eυαγγελισμού της Θεοτόκου- είναι πάντα γεμάτες! Tο σκίτσο είναι από το βιβλίο «ΣXEΔIA 1987-2007» της Eλλης Σολομωνίδη-Mπαλάνου, έκδοση Λούση Mπρατσιώτη, και έχει δημοσιευτεί, φυσικά, στο «Σημειωματάριο» μιας εθνικής εορτής. H επανάληψη των φωτεινών αναμνήσεων είναι βάλσαμο, το αφιερώνουμε στους αναγνώστες της ίδιας γενιάς να το δείξουν στα εγγόνια τους, για τη σημασία της διπλής εθνικής επετείου στη σχολική γιορτή που, ευτυχώς, πολλά δημοτικά σχολεία με καλούς δασκάλους, τη συνεχίζουν. Aλίμονο στη γενιά εκείνη που, ύστερα από χρόνια, θα αντλεί τις αναμνήσεις της από το facebook και το twitter!
«Πατρίδα μας, ζεις όσο σε θυμόμαστε...»Aφιερωμένη στη «Mάχη για τη σωτηρία των Προσφυγικών» της λεωφόρου Aλεξάνδρας η εκπομπή «Aξιον Eστί» του συγγραφέα Bασίλη Bασιλικού στην ET3, το Σάββατο 26 Mαρτίου 12 το μεσημέρι. Tα άρθρα του «Σημειωματαρίου» της «K» που έγραψε η Eλένη Mπίστικα από το 2003 ώς το 2007, όταν στις 27 Nοεμβρίου 2007 βγήκε η ιστορική απόφαση του Kεντρικού Συμβουλίου Nεωτέρων Mνημείων του YΠΠO, κηρύσσοντας διατηρητέες και τις οκτώ προσφυγικές πολυκατοικίες, έγιναν βιβλίο, από την Eνωση Σμυρναίων και μοχλός πίεσης ώστε να μην πάει αυτή η Mάχη χαμένη. Nα αναπαλαιωθούν τα κτίρια - φρουροί της συλλογικής μνήμης της Aθήνας και της προσφυγικής γειτονιάς, που βγάζει πάντα τη Σημαία στα παράθυρά της και στα μπαλκόνια της! Θα μεταδοθεί η συζήτηση του Bασίλη Bασιλικού με το μέλος της Eνώσεως Σμυρναίων Eλένη Mπίστικα το Σάββατο 26 Mαρτίου, ώρα 12 το μεσημέρι και θα επαναληφθεί, πάντα από την άξια ET3, την Kυριακή 3 Aπριλίου, ώρα 12.30 μετά τα μεσάνυχτα. Oι αναγνώστες μας, μικρασιατικής ρίζας, που εκπροσωπούν την ψήφο του προσφυγικού Eλληνισμού της Mικράς Aσίας, ας τη δουν και ας την ακούσουν...
THΛEΦOΣ

ΤΟ ΒΗΜΑ

Ανάνευσις δασκάλων

Το ένα τους βρωμάει, το άλλο τους ξινίζει. Οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί πάσχουν από το σύνδρομο της παρατεταμένης απόρριψης. Δεν έχει να κάνει με κόμματα, δεν έχει να κάνει με υπουργούς, δεν έχει να κάνει καν με την εκπαιδευτική διαδικασία. Η τελευταία ανάνευσις είχε αφορμή την πρόταση της κυρίας Αννας Διαμαντοπούλου να αναπληρωθούν οι ώρες που χάθηκαν στα σχολεία από τις απεργίες. Η υπουργός Παιδείας είναι υποψιασμένη: δεν έστειλε κάποια ντιρεκτίβα_ προς Θεού οι δάσκαλοι δεν σηκώνουν εντολές. Τους είπε με ήπιο τρόπο ότι θα πρέπει οι ίδιοι να βρουν τον τρόπο να συμπληρώσουν τα κενά. Ποιο είναι το σκεπτικό: τα παιδιά στο τέλος του χρόνου πρέπει να έχουν διδαχτεί συγκεκριμένη ύλη. Αν κάνουν μάθημα μέρα παρά μέρα (τη μια έχει απεργία, την επόμενη κατάληψη) τα παιδιά θα μείνουν ξύλα απελέκητα.
Οι συνδικαλιστές δάσκαλοι αντέδρασαν με τον συνήθη αντικοινωνικό τρόπο τους. Επέστρεψαν την επιστολή της υπουργού ως «απαράδεκτη», χρησιμοποιώντας την παιδαριώδη στρατηγική της μετατόπισης του θέματος. Λένε λοιπόν ότι χάνονται διδακτικές ώρες επειδή υπάρχουν κενά σε ορισμένα σχολεία. Κι επειδή χάνονται ώρες από την κακοδιαχείριση του προσωπικού, πρέπει να χαθούν κι άλλες, αναρίθμητες, από τις απεργίες, τις στάσεις και τις αντιστάσεις. Να σημειωθεί ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν κανένα ηθικό πρόβλημα να χάσουν δυο μέρες μάθημα προκειμένου να κάνουν εκλογές για τα συνδικαλιστικά τους όργανα: δεν μπορούν να ψηφίσουν το απόγευμα. Επίσης απαιτούν όταν κάνουν κάποιο επιμορφωτικό σεμινάριο να γίνεται την ώρα της δουλειάς. Οι απαιτήσεις τους αφορούν πάντοτε το μικρό, το ατομικό. Ουδέποτε κατέθεσαν μια συγκροτημένη και ρεαλιστική πρόταση για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Οποτεδήποτε επιχειρήθηκε μια μεγάλη μεταρρύθμιση οι συνδικαλιστές των θρανίων αντέδρασαν βίαια. Να θυμηθούμε ως υπουργούς τον κ. Κοντογιαννόπουλο, τον κ. Αρσένη, την κυρία Γιαννάκου που διεξήγαγαν μάταιους αγώνες για μια γόνιμη συζήτηση. Οφείλουμε όμως να παραδεχτούμε ότι κατά την τελευταία εικοσαετία οι συνδικαλιστές παρέδωσαν καταπληκτικά μαθήματα περιφρόνησης του σχολείου. Είναι περήφανοι για το αγωνιστικό πνεύμα των μαθητών που κάνουν καταλήψεις: ουδέποτε εξέδωσαν ανακοίνωση που να καταδικάζει την απώλεια διδακτικών ωρών. Ουδέποτε εξέφρασαν αγωνία για το αν επιτελείται το έργο που έχουν αναλάβει. Μορφώνονται τα παιδιά στο δημόσιο σχολείο; Μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα; Πετυχαίνουν στις εισαγωγικές στο πανεπιστήμιο αν αρκεστούν στο δωρεάν μάθημα; Όχι. Η απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης οδηγεί τα παιδιά στην παραπαιδεία.
Στα φροντιστήρια κανείς δεν απεργεί. Στα ιδιαίτερα κανείς δεν απέχει από τα καθήκοντά του. Το διαλυμένο σχολείο φουσκώνει τις τσέπες των εκπαιδευτικών του δημοσίου. Φτάσαμε στο σημείο να κάνουν ιδιαίτερα τα παιδιά του Δημοτικού. Δεν λέμε τίποτε καινούργιο_ όλα αυτά καταγράφονται σε αριθμούς κάθε χρόνο. Και δεν είναι θέμα Διαμαντοπούλου (οι υπουργοί έρχονται και παρέρχονται: τέσσερις έχουν περάσει από την Παιδεία σε τρία χρόνια). Δεν ξέρουμε πάντως αν οι εκπαιδευτικοί συμφωνούν με τους συνδικαλιστές τους. Αυτή είναι μια παθογένεια της ελληνικής κοινωνίας: ασχολούνται με τα κοινά οι μηδενιστές και όσοι αδυνατούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της κοινωνίας. Εκείνοι που βοηθούν τα παιδιά να ανθίσουν ασχολούνται με πιο δημιουργικές δραστηριότητες και κυρίως ασχολούνται με το μάθημά τους.  

Σάββατο 26 Μαρτίου 2011

ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ Η ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ





Αθήνα  24/3/2011
Προς
1.Τους Συλλόγους Εκπ/κών Π.Ε.
2. ΜΜΕ (συντάκτες εκπ/κού ρεπορτάζ)
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ

            Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καταδικάζει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την ουσιαστική κατάργηση της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των εκπαιδευτικών.
Σε μια εποχή που οι εργαζόμενοι δέχονται τη χειρότερη επίθεση στο σύνολο των δικαιωμάτων και κατακτήσεών τους, έρχεται ένα ακόμη χτύπημα αυτή τη φορά στο ευαίσθητο αγαθό της δημόσιας υγείας και περίθαλψης.
Τα βιβλιάρια υγείας των Δημοσίων Υπαλλήλων, δε γίνονται δεκτά ούτε από τους γιατρούς ούτε από τους φαρμακοποιούς, στο μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής επικράτειας. Συγκεκριμένα, τα φαρμακεία αδυνατούν να χορηγήσουν φάρμακα επί πιστώσει στους ασφαλισμένους του Δημοσίου, λόγω της μεγάλης καθυστέρησης πληρωμών των λογαριασμών τους από τον Ο.Π.Α.Δ. Για τον ίδιο λόγο οι γιατροί ανακοινώνουν ότι δεν καλύπτουν πλέον μια σειρά ιατρικών πράξεων και εργαστηριακών εξετάσεων τις οποίες καλούνται να πληρώσουν οι ασφαλισμένοι.  Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι οι εργαζόμενοι να υποβάλλονται σε επιπλέον οικονομική αιμορραγία παρά το γεγονός ότι καταβάλλουν ανελλιπώς τις σχετικές κρατήσεις κάθε μήνα.
Η κατάσταση είναι απαράδεκτη και δεν μπορούμε να την ανεχτούμε άλλο. Κανείς δεν μπορεί να παίζει με την υγεία και τη ζωή μας.
Απαιτούμε άμεσα οικονομική στήριξη των ασφαλιστικών μας ταμείων και του Ο.Π.Α.Δ.  
Καλούμε το Υπουργείο Υγείας να δώσει άμεσα λύση  σε ένα ζήτημα που αφορά τις ζωές χιλιάδων εργαζομένων αλλά και των οικογενειών τους.

Από τη Δ.Ο.Ε.

Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

Υπ.Παιδείας

Δελτίο Τύπου                                             23/03/2011

Δήλωση της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, κατά τη συνάντηση εργασίας με τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης

Είχαμε, σήμερα, προγραμματισμένη συνάντηση με τους Διευθυντές των 13 Περιφερειών Εκπαίδευσης της χώρας, ώστε να προετοιμαστεί με τον καλύτερο τρόπο η νέα σχολική χρονιά όσον αφορά στο νέο σχολικό χάρτη, αλλά και επιμέρους θέματα, όπως το ανθρώπινο δυναμικό, τα Προγράμματα Σπουδών  και οι υποδομές.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τις συνενώσεις σχολείων η Υπουργός απάντησε:
Έχει γίνει σοβαρή και οργανωμένη δουλειά, σε κάθε Περιφέρεια. Όπου υπάρχουν τεκμηριωμένες και ήρεμες προσεγγίσεις και όπου τα επιχειρήματα είναι παιδαγωγικά, οι συγκεκριμένες περιπτώσεις εξετάζονται, όχι όμως με βία, ούτε με απειλές, ούτε με τρόπο που δεν συνάδει  με τη σχολική κοινότητα.  

12 πραγματικές ευκαιρίες για πλασματικά χρόνια

ΕΞΟΔΟΣ ΚΑΙ ΜΕ 33 ΕΤΗ ΣΤΑ 60 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΣΤΡΑΤΟ, ΠΑΙΔΙΑ, ΣΠΟΥΔΕΣ, ΑΝΕΡΓΙΑ, ΑΠΕΡΓΙΑ Κ.ΛΠ.

Μέσα από 12 περιπτώσεις και με σχετικά υποφερτό κόστος, πλην της αναγνώρισης του στρατού, μπορούν οι ασφαλισμένοι να «εξαγοράσουν» μια πιο γρήγορη συνταξιοδότηση. Σε σημείο που η «έξοδος» από την ενεργό υπηρεσία γίνεται μόνο με 33 πραγματικά έτη ασφάλισης (40 με τα πλασματικά).
Αλλά μένει αμετάκλητη η πρόβλεψη του περσινού νόμου (3863/10) για συνταξιοδότηση μετά το 60ό έτος. Μόνη... παρασπονδία, η συνταξιοδότηση στο 58ο έτος για τους ασφαλισμένους στα βαρέα. Και μάλιστα αυτή η παροχή με μειωμένη σύνταξη.
Οι νέες ευκαιρίες αναγνώρισης πλασματικών ετών αφορούν όσους ασφαλισμένους δεν είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα το 2010. Ετσι αποκλείονται οι ασφαλισμένοι του Δημοσίου και των ειδικών Ταμείων που είχαν 25 έτη τον περασμένο Δεκέμβριο (μαζί με το στρατό και τα πλασματικά από τα παιδιά, έστω και εάν η αναγνώριση γίνει το 2011 ή αργότερα). Το ίδιο ισχύει και για τις γυναίκες επιστήμονες - ελεύθερους επαγγελματίες.
Επίσης, δεν μπορούν να αναγνωρίσουν τα νέα πλασματικά οι ασφαλισμένοι του ιδιωτικού τομέα οι οποίοι είχαν 10.500 ένσημα το 2010 (μαζί με το στρατό), καθώς και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που είχαν συμπληρώσει το 60ό έτος πέρυσι και μένει μόνο ο χρόνος ασφάλισης (35ετία) για τη λήψη πλήρους σύνταξης.
Ως χρόνος ασφάλισης μπορεί να αναγνωριστεί:
1 Η στρατιωτική θητεία.
2 Η γονική άδεια ανατροφής παιδιών.
3 Η επιδότηση λόγω ασθένειας μέχρι 300 ημέρες και η επιδότηση λόγω ανεργίας (επίσης 300 ημέρες).
4 Η εκπαιδευτική άδεια μέχρι 2 έτη.
5 Οι σπουδές για την απόκτηση ενός μόνο πτυχίου ή διπλώματος επαγγελματικής κατάρτισης μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και ο χρόνος σπουδών για την απόκτηση πτυχίου μετά τη συμπλήρωση του 17ου έτους.
6 Τα ασφαλιστικά κενά μεταξύ δύο Ταμείων.
7 Ο χρόνος κύησης και λοχείας.
8 Ο χρόνος απεργίας.
9 Ενα έτος για το πρώτο παιδί και 2 έτη για κάθε επόμενο και μέχρι τα 3 (3 συνολικά έτη για δύο τέκνα και 5 για τρία) -η σχετική ρύθμιση επεκτάθηκε και για τους δύο συζύγους.
10 Ο χρόνος μαθητείας και μέχρι 2 έτη.
11 Ο χρόνος άσκησης ανασφάλιστης επαγγελματικής δραστηριότητας των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ. Ο χρόνος αυτός (ΟΑΕΕ) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5 έτη και λαμβάνεται υπόψη τόσο για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος όσο και για την προσαύξηση του ποσού της σύνταξης. Το ποσοστό προσαύξησης περιορίζεται στο 2% για κάθε έτος. Για την εξαγορά καταβάλλονται εισφορές με βάση την 5η ασφαλιστική κλάση.
12 Τέλος, οι εκδότες και δημοσιογράφοι μπορούν να αναγνωρίσουν έως 3 έτη ανασφάλιστης εργασίας. Οι εκδότες, όμως, θα πληρώνουν 3.150 ευρώ για κάθε έτος, ενώ οι υπάλληλοί τους (δημοσιογράφοι), από 3.150 ευρώ και πάνω (το 16% του τελευταίου μισθού).
Ο στρατός υπολογίζεται με βάση τον τελευταίο μισθό (20%), ενώ για όσους θεμελιώνουν από το 2011 έως και το 2014 παρέχεται έκπτωση 30%. Πέραν αυτής της χρονολογίας, το κόστος περιορίζεται στο 50%. Η επιδότηση ασθένειας και ανεργίας και ο χρόνος κύησης και λοχείας είναι μόνο για θεμελίωση (όχι και για προσαύξηση) και είναι δωρεάν.
Ολοι οι άλλοι χρόνοι εξαγοράζονται με περίπου 165 ευρώ για κάθε μήνα (συν 6% για το επικουρικό). Για να αναγνωρίσει κάποιος ασφαλιστικό κενό θα πρέπει να συμπληρώνει ημερολογιακό μήνα (κατά περίπτωση).
Δεν μπορεί να αναγνωρίζει 20 ή 24 ημέρες ενός μήνα γιατί τον υπόλοιπο εργαζόταν (ασφαλιζόταν). Σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης προβλέπεται έκπτωση 15%, ενώ η δαπάνη φοροεκπίπτει. *
Από την ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Φαρμακευτικός σύλλογος Ιωαννίνων

Ο Φαρμακευτικός σύλλογος Ιωαννίνων με ανακοίνωσή του ενημερώνει τους ασφαλισμένους του Ο.Π.Α.Δ. ότι από σήμερα Τρίτη θα τους χορhγεί φάρμακα επί πιστώσει, ύστερα από απόφαση την γενικής συνέλευσης που έγινε στα γραφεία του συλλόγου τη Δευτέρα. Το κριτήριο της απόφασης ήταν ο κοινωνικός ρόλος του φαρμακοποιού σε συνδυασμό με την δυσμενή οικονομική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι ασφαλισμένοι του Ο.Π.Α.Δ.. Παρόλ' αυτά και επειδή οι οικονομικές μας αξιώσεις ελάχιστα έχουν καλυφθεί, επιφυλασσόμαστε για επανάληψη της αναστολής, σημειώνεται στην ανακοίνωση. Παράλληλα καλούμε τους ασφαλισμένους Ο.Π.Α.Δ. να απαιτήσουν από το Οργανισμό την κάλυψη της ιατροφαρμακευτικής τους περίθαλψης για την οποία έχουν γίνει, και συνεχίζουν να γίνονται, κρατήσεις από τον μισθό και την σύνταξη τους, καταλήγει η ανακοίνωση.

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

«σχολειά για τα παιδιά μας ή σχολειά για τα χωριά μας;»

περισσότερα:
http://elpinoras.blogspot.com/

ΔΗΛΩΣΗ με αφορμή την επιστολή της Υπουργού Παιδείας

Κομνηνός Μαντάς
 Πρόεδρος Δ.Ο.Ε
ΔΗΛΩΣΗ
με αφορμή την επιστολή της Υπουργού Παιδείας
Η Υπουργός Παιδείας - με την επιστολή που απέστειλε σήμερα στις Eκπαιδευτικές Ομοσπονδίες - ανακάλυψε τον "ένοχο" για την απώλεια διδακτικών ωρών στις απεργιακές κινητοποιήσεις που πραγματοποίησαν  φέτος οι Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες  και όχι στα εκατοντάδες κενά που υπάρχουν, με ευθύνη της, από την αρχή της χρονιάς στα σχολεία.
Η αποστολή της επιστολής σήμερα, που οι Eκπαιδευτικές Ομοσπονδίες πήραν απόφαση για 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση στις 30 του Μάρτη, καθόλου τυχαία δεν είναι και έχει ως στόχο τον εκφοβισμό των συναδέλφων και τη συκοφάντηση του κινήματος των εκπαιδευτικών.
Αντί άλλης απάντησης η εισήγησή μου προς το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θα είναι η επιστροφή της επιστολής ως απαράδεκτης, γιατί αν μη τι άλλο ξεχειλίζει από υποκρισία.
Κομνηνός Μαντάς

ΔΟΕ

Αριθμ.Πρωτ.189
Αθήνα  21/3/2011
                                                                   Προς
                                                       Τους Συλλόγους Εκπ/κών Π.Ε.
                                                                   ΚΟΙN: Μ.Μ.Ε.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ Δ.Ο.Ε.
ΓΙΑ ΚΗΡΥΞΗ 24ωρης ΑΠΕΡΓΙΑΚΗΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
ΣΤΙΣ  30 του ΜΑΡΤΗ 2011

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
            Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στη συνεδρίασή του στις 21/3/2011 και  αφού έλαβε υπόψη του την ολομέτωπη επίθεση που δέχονται οι εργαζόμενοι και οι εκπαιδευτικοί από κυβέρνηση-Ε.Ε.-Τρόικα ενάντια στο σύνολο των εργασιακών, ασφαλιστικών, μορφωτικών και οικονομικών δικαιωμάτων τους αποφάσισε:

την κήρυξη 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης στις 30 του Μάρτη 2011 μαζί με την ΟΛΜΕ, ΟΕΝΓΕ και άλλους κλάδους εργαζομένων, με αιτήματα αιχμής:

·                     Όχι στο Νέο Σχολείο, στις συγχωνεύσεις-καταργήσεις-υποβιβασμούς σχολείων, την κατάργηση των Διδασκαλείων, την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
·                     Όχι στο νέο μισθολόγιο λαιμητόμο και τη σύνδεση μισθού-παραγωγικότητας.
·                     Να χρηματοδοτηθεί ο ΟΠΑΔ ώστε να εξασφαλιστεί δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στους δικαιούχους.
·                     Να πληρωθούν τώρα οι αναπληρωτές του ΕΣΠΑ.
·                     Έκτακτη επιχορήγηση για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων ΤΩΡΑ.

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΝΑ ΤΑΞΗ

Ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη ως σημαντικό κριτήριο για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, του Καθηγητή Σχολικής Παιδαγωγικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Χαράλαμπος Κωνσταντίνου
      Με αφορμή τις πρόσφατες συνενώσεις ή συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων από το Υπ.ΠΔΒΜΘ και τις σχετικές απόψεις και συζητήσεις που έλαβαν χώρα, θα αναδείξω   συνοπτικά και  αναπόφευκτα τους παιδαγωγικούς και διδακτικούς λόγους που επιβάλλουν τον ευκταίο αριθμό μαθητών ανά τμήμα.
Κυρίαρχος παιδαγωγικός ρόλος του σχολείου για την πλειονότητα των παιδαγωγών είναι η διαμόρφωση εκπαιδευτικών συνθηκών, δηλ. διαδικασιών αγωγής, διδασκαλίας, μάθησης, κοινωνικοποίησης και αξιολόγησης, που προάγουν τη δημιουργία ολοκληρωμένης προσωπικότητας στο μαθητή και την ομαλή ένταξή του στο κοινωνικό σύστημα. Για την επίτευξη των σκοπών αυτών και συνυπολογίζοντας και τις εμπλεκόμενες παραμέτρους στην εκπαιδευτική λειτουργία σημαντικό ρόλο παίζει η αναλογία εκπαιδευτικού-μαθητών στη σχολική τάξη. Συγκεκριμένα, οι ακόλουθοι  παιδαγωγικοί,  διδακτικοί και κοινωνικοί λόγοι επιβάλλουν «οριοθετημένο» αριθμό μαθητών στην τάξη: 
-        Σε μακρο-επίπεδο, οι αυξημένες κοινωνικές απαιτήσεις, η ραγδαία παραγωγή γνώσεων και η συχνότητα χρήσης της νέας τεχνολογίας καθιστούν αναγκαία την ενίσχυση και αύξηση των προσόντων και της ετοιμότητας του μαθητή, δηλ. της ανάπτυξης και ενίσχυσης των γνωστικών, νοητικών, συναισθηματικών και κοινωνικών του ικανοτήτων και δεξιοτήτων, όπως είναι η κριτική, αναλυτική, συνθετική και δημιουργική σκέψη, η διερευνητική του ωριμότητα, η πληρότητα επικοινωνίας και πράξης κ.ο.κ.
-        Σε μικρο-επίπεδο, για να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις, οι δυνατότητες , τα ενδιαφέροντα και γενικά οι ανάγκες και οι ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή στο σχολείο, από άποψη γλωσσική, γνωστική, νοητική, συναισθηματική, πολιτισμική και κοινωνική, επιβάλλεται η εξατομικευμένη παιδαγωγική και διδακτική παρέμβαση του εκπαιδευτικού όχι μόνο στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά συνολικά στη σχολική ζωή. Η συγκεκριμένη παρέμβαση ευνοεί αποφασιστικά την επίτευξη των μαθησιακών στόχων, τη διαμόρφωση κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος και παιδαγωγικής σχέσης, καθώς και την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή στις σχολικές διαδικασίες.
-        Με το μικρότερο αριθμό μαθητών στην τάξη ευνοείται η παιδαγωγική λειτουργία της αξιολόγησης του μαθητή, δεδομένου ότι ο εκπαιδευτικός διευκολύνεται να παρατηρεί και να καταγράφει με συστηματικό τρόπο τη μαθησιακή και εκπαιδευτική πορεία του κάθε μαθητή, χρησιμοποιώντας τις νεότερες μεθόδους αξιολόγησης, όπως είναι το παιδαγωγικό ημερολόγιο, η περιγραφική αξιολόγηση, ο φάκελος του μαθητή κ.λπ. Με την έννοια αυτήν, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ελέγξει πιο αποτελεσματικά την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων και να προβεί στη λήψη των κατάλληλων ανατροφοδοτικών μέτρων, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα που του παρέχει για το σκοπό αυτόν η παιδαγωγική λειτουργία της αξιολόγησης.
-        Σύμφωνα με έγκυρες έρευνες, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των ποσοστών απειθαρχίας, παραβατικότητας, συναισθηματικής διαταραχής και γενικά των προβλημάτων κοινωνικής συμπεριφοράς των μαθητών, οφειλόμενη σε παράγοντες δυσλειτουργίας της οικογένειας, του σχολείου και ευρύτερα του κοινωνικού συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι το σχολείο πρέπει να επικεντρωθεί στον παιδαγωγικό του ρόλο, επιφορτιζόμενο και το ρόλο διαχείρισης ζητημάτων κοινωνικής συμπεριφοράς, που απαιτεί συστηματική και εξατομικευμένη παιδαγωγική παρέμβαση και αποτελεσματικότητα από τον εκπαιδευτικό.
-        Η παρουσία των αλλοδαπών και ημεδαπών μαθητών με ετερογενείς μαθησιακές, γλωσσικές, πολιτισμικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες, απαιτεί εξατομικευμένες διδακτικές και παιδαγωγικές παρεμβάσεις, για να αυξηθούν οι πιθανότητες αποτελεσματικότερης διαχείρισής τους από τον εκπαιδευτικό.
Εν κατακλείδι, οι παραπάνω λόγοι καθιστούν παιδαγωγικά αναγκαίο ένα μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τάξη-τμήμα, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα και η ευχέρεια στον εκπαιδευτικό να παρεμβαίνει εξατομικευμένα και, προπάντων, παιδαγωγικά και να παίρνει εκείνα τα μέτρα που οδηγούν στην επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου, προς όφελος της προόδου και της ευημερίας τόσο του μαθητή όσο και της ίδιας της κοινωνίας. Αυτό συνεπάγεται ότι για τις τάξεις Α' και Β' Δημοτικού παιδαγωγικά ευκταίος αριθμός μαθητών ανά τάξη-τμήμα θεωρείται ο 15,  για τις άλλες τάξεις Δημοτικού ο 20 και για το Γυμνάσιο και το Λύκειο ο αριθμός 25. Πρέπει να υπογραμμιστεί, όμως, ότι ταυτόχρονα η εκπαιδευτική πράξη διεξάγεται από έναν άρτια συγκροτημένο εκπαιδευτικό, με πλήρη συναίσθηση του υψηλού του ρόλου και σε ένα σχολείο που πληροί τις προϋποθέσεις ανταπόκρισης στην παιδαγωγική του αποστολή. Η επίκληση από ορισμένους ιθύνοντες της αυξημένης παρουσίας μαθητών στην τάξη (π.χ. 60 μαθητές) που ίσχυε κατά το παρελθόν είναι και επιστημονικά και μεθοδολογικά εσφαλμένη, διότι αναφέρεται σε διαφορετικές (π.χ. αυταρχικές) εκπαιδευτικές, παιδαγωγικές, διδακτικές, επιστημονικές, και κοινωνικές συνθήκες.

Χαράλαμπος Κωνσταντίνου
Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Κυριακή 20 Μαρτίου 2011

Οι συγχωνεύσεις σε ορισμένους νομούς ξεπερνούν το 65%

Ριζικές αλλαγές στα πρότυπα πειραματικά 19-03-11

 Αποστολος Λακασας                     
Αλλάζει άρδην ο θεσμός των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Το τελικό σχέδιο νόμου παρουσιάστηκε χθες στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες. Στο ίδιο ν/σ προβλέπεται η συγχώνευση γνωμοδοτικών οργανισμών, όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας του υπ. Παιδείας, αλλά και η κατάργηση του Οργανισμού Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) και η ανάθεση των αρμοδιοτήτων του στο Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών, το οποίο μετονομάζεται σε Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος». Οι συγχωνεύσεις θα οδηγήσουν σε αλλαγή στόχων των υπαρχόντων οργανισμών και θα επηρεάσουν την υπηρεσιακή κατάσταση των εκπαιδευτικών που εργάζονται σήμερα σε αυτούς.
Ειδικότερα, τα βασικότερα στοιχεία του ν/σ που παρουσιάζει σήμερα η «Κ» σχετικά με το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ) είναι τα ακόλουθα:
- Στόχος τους είναι, μεταξύ άλλων, η παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης, η προαγωγή της εκπαιδευτικής έρευνας, η εκπαίδευση με πρακτική άσκηση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών των ΑΕΙ και ιδίως των «καθηγητικών» σχολών, η πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων σπουδών, αναλυτικών προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας, εκπαιδευτικού υλικού.
- Ολα τα πειραματικά σχολεία θα συνδεθούν με πανεπιστήμια, δηλαδή με Παιδαγωγικά Τμήματα και τις λεγόμενες καθηγητικές σχολές (φιλολογίες, φυσικομαθηματικά κ.λπ.), που παράγουν εκπαιδευτικούς μέσης εκπαίδευσης.
- Δημιουργείται νέα διαφορετική διοικητική υποδομή για τα ΠΠΣ, με όργανο διοίκησης σε εθνικό επίπεδο τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ). Η σύνθεσή της θα είναι 7μελής και θα ορίζεται από τον υπ. Παιδείας, ο οποίος και θα αποφασίζει για τον ορισμό ενός σχολείου ως ΠΠΣ. Στη ΔΕΠΠΣ θα συμμετέχει εκπρόσωπος αποφοίτων πειραματικών.
- Αρμόδιο για τη διοίκηση κάθε ΠΠΣ θα είναι το 5μελές Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο, στο οποίο εκτός από πανεπιστημιακούς του συνδεδεμένου ΑΕΙ, τον υπεύθυνο σχολικό σύμβουλο και τον διευθυντή του ΠΠΣ, θα μετέχει ένας εκπαιδευτικός του σχολείου που θα επιλέγεται από τη ΔΕΠΠΣ (η αρχική πρόταση έκανε λόγο για εκπρόσωπο των διδασκόντων).
- Οι μαθητές των δημοτικών σχολείων θα επιλέγονται με κλήρωση. Οταν το δημοτικό είναι συνδεδεμένο με πειραματικό γυμνάσιο, οι απόφοιτοι δημοτικού μπορούν υπό προϋποθέσεις να συνεχίζουν στο γυμνάσιο. Η εισαγωγή στα πειραματικά λύκεια θα γίνεται κατόπιν εξετάσεων και τεστ δεξιοτήτων. Ομως, με απόφαση της ΔΕΠΠΣ μπορούν να εγγραφούν μαθητές με πιστοποιημένες ιδιαίτερες ικανότητες. Οι προϋποθέσεις, τα αρμόδια όργανα και οι διαδικασίες πιστοποίησης θα οριστούν με υπουργική απόφαση.
- Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να εργασθούν σε ΠΠΣ θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον μεταπτυχιακό τίτλο και τουλάχιστον 4ετή διδακτική υπηρεσία σε δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο. Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να υποβάλει αίτηση σε έως 5 (ή αρχική πρόταση έλεγε 15) πειραματικά. Η τελική επιλογή θα γίνεται από τη ΔΕΠΠΣ ενώπιον των μελών της οποίας θα πραγματοποιούνται οι προφορικές συνεντεύξεις των υποψηφίων.

kathimerini.gr