Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2018

Διαβάζοντας πίσω από τις λέξεις (καθήκοντα των εκπαιδευτικών στο 30ωρο)

Γράφει ο Δημήτρης Τσιριγώτης, φυσικός

Οι ιθύνοντες του υπουργείου Παιδείας στην προσπάθειά τους να πείσουν ότι η υποχρεωτική παραμονή στο σχολείο για 30 ώρες την εβδομάδα είναι απαραίτητη σκέφτηκαν να μας αραδιάσουν ένα σωρό καθήκοντα των εκπαιδευτικών ώστε να δικαιολογείται η επιπλέον παραμονή τους στο σχολείο. Κατατέθηκε λοιπόν η νέα αυτή ρύθμιση η οποία αναμένεται να ψηφιστεί τη Δευτέρα από τη Βουλή.

Αρκετά από αυτά τα καθήκοντα δεν είναι καν καινούργια για να λέμε και την αλήθεια. Άρα προς τι το νέο αυτό καθηκοντολόγιο; Αναπόφευκτα οι υποψίες μας επικεντρώνονται στα νέα καθήκοντα:
1Ο ΝΕΟ ΚΑΘΗΚΟΝ : Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

Λέγε με αλλιώς και αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας.
Το υπουργείο Παιδείας είναι γνωστό ότι έχει υπογράψει με τους θεσμούς την αυτοαξιολόγηση αλλά ενώ ήταν προγραμματισμένη για το τρέχον σχολικό έτος δεν έχει προβεί στην εφαρμογή της αφού ακόμα είναι νωπές οι μνήμες από την αποτυχία της προηγούμενης κυβέρνησης να την εφαρμόσει. Βλέπετε τότε ο κλάδος είχε αντιδράσει δυναμικά με αποχή από τις διαδικασίες και η αυτοαξιολόγηση δεν περπάτησε. Τώρα λοιπόν για να αποφύγει να φάει τα μούτρα της όπως η προηγούμενη κυβέρνηση εντάσσει την αυτοαξιολόγηση στο υποχρεωτικό εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όποιοι εκπαιδευτικοί αρνηθούν την συμμετοχή τους στις διαδικασίες αυτοαξιολόγησης αυτομάτως είναι ως να αρνούνται να εκτελέσουν το υποχρεωτικό εργασιακό τους ωράριο άρα θα θεωρούνται αδικαιολογήτως απόντες. Εντάσσοντας εξάλλου με νόμο την αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας στα υποχρεωτικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών αυτομάτως σημαίνει ότι η άρνηση συμμετοχής θα θεωρείται πλέον απείθεια. 
2Ο ΝΕΟ ΚΑΘΗΚΟΝ : ΟΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΟΜΑΔΙΚΩΝ Η ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΤΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ Η ΜΑΘΗΤΩΝ
Λέγε με αλλιώς παροχή κάποιας μορφής ενισχυτικής διδασκαλίας στους μαθητές από τον εκπαιδευτικό μέσα στο εργασιακό του ωράριο.
Η αλήθεια είναι ότι δεν πρέπει να είμαστε καχύποπτοι αλλά τι άλλο πέρα από ενισχυτική διδασκαλία μπορεί να σημαίνουν τα προγράμματα υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών; Μην ξεχνάμε εξάλλου ότι μια τέτοια πρόταση είχε ακουστεί ξανά και στο πρόσφατο παρελθόν από επίσημα χείλη του υπουργείου.    
3Ο ΝΕΟ ΚΑΘΗΚΟΝ : Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΔΟΜΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Λέγε με αλλιώς : πώς τα σχολεία θα αποκτήσουν παιδαγωγική, διοικητική αυτονομία και οικονομική αυτονομία.
Να αποσαφηνίσουμε ότι δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου είναι όλοι οι φορείς που παρέχουν υποστήριξη για την καλή λειτουργία των σχολείων όπως : το ΙΕΠ, το συμβούλιο επιλογής, οι σχολικοί σύμβουλοι κ.λ.π. Ως εδώ κανένα πρόβλημα.
Σύμφωνα όμως με την επίσημη πρόταση του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Νέες δομές υποστήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου» ο βασικός στόχος καθίσταται πλέον η αποκέντρωση και παιδαγωγική  αυτονομία της σχολικής μονάδας. Μάλιστα σύμφωνα με την πρόταση αυτή στη διοίκηση του κάθε σχολείου θα συμμετέχουν εκτός από τους εκπαιδευτικούς και οι μαθητές μέσω των Μαθητικών Συμβουλίων καθώς και η ευρύτερη κοινωνία μέσω των Συλλόγων γονέων και κηδεμόνων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στόχος βέβαια θα είναι κάθε σχολείο να λειτουργεί σαν μια ανεξάρτητη επιχείρηση που θα καλύπτει μόνο του τις ανάγκες λειτουργίας του αναζητώντας και οικονομικούς πόρους έξω από τους κρατικούς. Ουσιαστικά πρόκειται για μια πρόταση που στρώνει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης.  
4Ο ΝΕΟ ΚΑΘΗΚΟΝ: Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΤΜΗΜΑ Η ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΤΑ ΙΔΙΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
Λέγε με αλλιώς: Θέλετε επιμόρφωση; Επιμορφωθείτε μεταξύ σας.
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι ως γνωστόν πάγιο αίτημα του κλάδου των εκπαιδευτικών. Αντί το υπουργείο, παρά τις υποσχέσεις του, να την παρέχει για μια ακόμα φορά επιλέγει μια οικονομική λύση που φυσικά μπαλώνει το πρόβλημα παρά το λύνει. Και κάτι ακόμα. Αυτή η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών υπήρχε έτσι και αλλιώς μέχρι σήμερα έστω και άτυπα. Γιατί άραγε θέλει ο υπουργός να την ορίσει ως καθήκον; Το συνομωσιολογικό μου μυαλό αναρωτιέται: μήπως για να ελέγχουμε ό ένας τον άλλον και γιατί όχι να συνηθίσουμε να τον αξιολογούμε και από πάνω;  
ΠΙΘΑΝΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΝΑ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΚΑΛΟΣ ΣΚΟΠΟΣ
Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας από την τήρηση των καθηκόντων του εκπαιδευτικού απαλλάσσεται ο γονέας παιδιού μέχρι δύο ετών. Αναρωτιέμαι λοιπόν μήπως ολόκληρη η πρόταση δεν είναι τίποτα άλλο από μια προσπάθεια να κτυπηθεί η υπογεννητικότητα που μαστίζει τη χώρα; Δηλαδή να δώσει κίνητρα στους εκπαιδευτικούς να κάνουν παιδιά. Ένα τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια. Μήπως απλά ο υπουργός μας κλείνει το μάτι και μας λέει: «Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τα επόμενα 6 χρόνια ο μαθητικός πληθυσμός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναμένεται να μειωθεί κατά 25% περίπου.(τα στοιχεία είναι αληθινά). Ο πρώτος που θα πληγεί από μια τέτοια μείωση θα είσαι εσύ εκπαιδευτικέ. Στο χέρι σου είναι να αναπληρώσεις τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού». 
ΠΗΓΗ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου