Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

Πώς κρίνονται και τοποθετούνται οι συνάδελφοι που χάνουν την οργανική τους θέση εξαιτίας των συνενώσεων – καταργήσεων των σχολικών μονάδων

Του Δημήτρη Μπράτη, Αιρετού ΚΥΣΠΕ

Περισσότερα:

http://www.mpratis.gr/11/yper160311.pdf

ΠΑΣΚ εκπαιδευτικών Π.Ε.


16-3-2011
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Ο κ. Σπηλιωτόπουλος ξαναθυμήθηκε την Παιδεία!!


            Ενάμισι, περίπου, χρόνο μετά την αποχώρησή του από το Υπ. Παιδείας, ο κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος  αποφάσισε να ασχοληθεί, επιτέλους, «σοβαρά»!!!  με τα θέματα της παιδείας, μιας και ως αρμόδιος Υπουργός  δεν το έπραξε, αφού ξεκίνησε τη θητεία του με το γνωστό tabula rasa και παρέμεινε σ’ αυτό μέχρι το τέλος.
           
Ευρισκόμενος όπως πάντα στον πυρήνα των προβλημάτων της εκπαίδευσης και με αφορμή τη δημοσιοποίηση, από τον αιρετό του ΚΥΣΠΕ,  της προκήρυξης των θέσεων των σχολικών συμβούλων, με μία πραγματικά επίκαιρη ερώτηση, στη Bουλή, προς  την Υπουργό Παιδείας, ένα μήνα μετά, έβαλε το δάκτυλο «επί των τύπων των ήλων»!! Ερωτά , λοιπόν, την Υπουργό Παιδείας, μεταξύ άλλων για τα εξής:

1.      «Γνωρίζατε τις ενέργειες στις οποίες προέβησαν οι αιρετοί εκπρόσωποι της  παράταξής σας!!! στο ΚΥΣΠΕ;».
2.      «Εάν δε γνωρίζατε, έχετε διατάξει ΕΔΕ;».

Για να μην εκτίθεται, τον πληροφορούμε  για τα εξής:

  • Οι αιρετοί της ΠΑΣΚ  δεν ενημερώνουν και ούτε ζητούν την έγκριση της εκάστοτε πολιτικής  ηγεσίας  του Υπουργείου Παιδείας για τις ενέργειές τους, αλλά ενημερώνουν τους συναδέλφους της βάσης τους οποίους εκπροσωπούν και στους οποίους και μόνο λογοδοτούν. Εκτός, βέβαια, αν «εξ ιδίων κρίνει τα αλλότρια».
  • Ακόμη του κάνουμε γνωστό  ότι οι αιρετοί μας σε όλα τα Υπηρεσιακά Συμβούλια θα συνεχίσουν να λειτουργούν υπηρετώντας αρχές και αξίες, διαφάνεια και αξιοκρατία πέρα και έξω από τις γνωστές  πελατειακές λογικές,  που επί των ημερών του στο Υπουργείο Παιδείας ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο.



Συναδέλφισσες , συνάδελφοι,

Το τελευταίο χρονικό διάστημα ορισμένοι κύκλοι, σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων,  δείχνουν να ενοχλούνται από την πολύπλευρη ενημέρωση που παρέχει ο αιρετός του κλάδου και της παράταξής μας στο ΚΥΣΠΕ,  σε ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ. Φαίνεται   ότι νοσταλγούν την εποχή που η έγκαιρη ενημέρωση απευθυνόταν επιλεκτικά μόνο σε λίγους και ημέτερους  για ευνόητους λόγους. Βέβαια δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι σε αυτούς τους κύκλους  ανήκει και ο πρώην Υπουργός Παιδείας.

Ο αιρετός - και όχι διορισμένος- εκπρόσωπός μας, έχει την υποχρέωση εκ του ρόλου του, να  ενημερώνει έγκαιρα και έγκυρα τους συναδέλφους μας  για όλα τα θέματα που τους αφορούν, κάτι για το οποίο,  άλλωστε, έχουμε  δεσμευτεί ως παράταξη.

Από την ΠΑΣΚ    

Υπ.Παιδείας, Δελτίο Τύπου

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
                                                                                    16/03/2011
                                                       Δελτίο Τύπου 
Σχετικά με τις καταγγελίες για παράνομη απόκτηση από εκπαιδευτικούς μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών από το εξωτερικό έναντι αμοιβής

Η απόκτηση παράνομων μεταπτυχιακών τίτλων έναντι αμοιβής εγείρει μείζονα θέματα ηθικής και νομιμότητας στο χώρο της Παιδείας, αλλά και ζητήματα που σχετίζονται με τις αμοιβές των εκπαιδευτικών, με τη δυνατότητα και τον τρόπο εξέλιξης τους σε θέσεις διοικητικής και παιδαγωγικής ευθύνης.
Η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, προχώρησε άμεσα στις παρακάτω ενέργειες:
1. Δόθηκε εντολή για διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) στο Νομό Χαλκιδικής, όπου υπήρξαν οι συγκεκριμένες καταγγελίες. Εφόσον προκύψουν στοιχεία, που τεκμηριώνουν τις παραπάνω καταγγελίες, θα παραπεμφθούν άμεσα στον Εισαγγελέα.
2. Ζητήθηκε από τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όλης της χώρας, να στείλουν για έλεγχο στο Υπουργείο τους μεταπτυχιακούς τίτλους, που έχουν κατατεθεί από εκπαιδευτικούς και έχουν αποκτηθεί από Πανεπιστήμια του εξωτερικού, με τις αντίστοιχες ισοτιμίες του ΔΟΑΤΑΠ.
Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται πρόταση, ώστε τα Συμβούλια Επιλογής Στελεχών να ελέγχουν τη γνώση της ξένης γλώσσας, στην οποία έχει αποκτηθεί ο μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών, προκειμένου να μοριοδοτούν τους μεταπτυχιακούς τίτλους κατά τη διαδικασία επιλογής των στελεχών.

ΤΑ ΝΕΑ On-line Καλλικράτης στην εκπαίδευση

Μείον 36.000 εκπαιδευτικοί ώς το 2013

 Περισσότερα:

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4622720

Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

ΔΟΕ: Ανακοίνωση για τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολικών μονάδων


15/03/2011

Συγχωνεύσεις – υποβιβασμοί – καταργήσεις Σχολικών Μονάδων
         
Το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, καταδικάζει την ενέργεια της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε υποβιβασμούς, καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα, χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία.
Η τακτική να αντιμετωπίζεται ο χώρος της Παιδειας με οικονομικά κριτήρια δε συνάδει με την εκφρασμένη βούληση όλων για αναβάθμισή της.
Η διαρκής υποχρηματοδότηση και οι περικοπές έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας και υπάρχει δικαιολογημένα η αντίληψη ότι και η Παιδεία συνθλίβεται από τις επιλογές του μνημονίου και του Δ.Ν.Τ.
Οι υποβιβασμοί 191 σχολικών μονάδων και οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις έχουν ως επακόλουθο τη μείωση μεγάλου αριθμού  οργανικών θέσεων εκπαιδευτικού προσωπικού  που θα έχει ως συνέπεια τον περιορισμό του αριθμού των μεταθέσεων και αποσπάσεων των εκπαιδευτικών αλλά και των μόνιμων διορισμών.
Θεωρούμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει δωρεάν, δημόσια, ποιοτική παιδεία που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες με λογιστικά κριτήρια που προτάσσουν τις περικοπές σε σχολεία, χρήματα και εκπαιδευτικούς.
          Καλούμε την πολιτική ηγεσία να επανεξετάσει το όλο θέμα και οι όποιοι υποβιβασμοί, συγχωνεύσεις και καταργήσεις να γίνουν όντως με αμιγώς παιδαγωγικά κριτήρια ακολουθώντας τη νόμιμη διαδικασία αφού ληφθούν σοβαρά υπόψη οι πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης των παιδιών του ελληνικού λαού.
            Καλούμε την Παρασκευή 18-3-2011 και ώρα 12:30, όλους τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να συμμετάσχουν στις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης όλης της χώρας  να αντιδράσουν δυναμικά για να ανατρέψουν πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας που υποβαθμίζουν την ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης.
Για τη διευκόλυνση των συναδέλφων που θα συμμετάσχουν το Δ.Σ. της ΔΟΕ κήρυξε 2ωρη στάση εργασίας τις δυο τελευταίες ώρες του πρωινού κύκλου ή τις δύο πρώτες του απογευματινού κύκλου.

ΔΟΕ-ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ
Αρ. Πρωτ.1856
Αθήνα  15/3/2011
Προς
Τους Συλλόγους Εκπ/κών Π.Ε.
       

Θέμα: Επίσχεση εργασίας αναπληρωτών μέσω ΕΣΠΑ
Συνάδελφοι,
            Το Δ.Σ. της ΔΟΕ, στη σημερινή του συνεδρίαση (15-3-2011), και αφού έλαβε υπόψη του το γεγονός ότι οι αναπληρωτές που προσελήφθησαν μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, παραμένουν απλήρωτοι για μια ακόμη φορά (δεδουλευμένα Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου), ομόφωνα αποφάσισε να καλέσει τους συναδέλφους αναπληρωτές ΕΣΠΑ να προβούν σε επίσχεση εργασίας, καταθέτοντας σχετική δήλωση στις Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από την  Πέμπτη 17 του Μάρτη 2011 (με ευθύνη των Συλλόγων Π.Ε).
            Καλούμε  τους  Συλλόγους εκπαιδευτικών Π.Ε. να ενημερώσουν σχετικά τους συναδέλφους, να οργανώσουν την κατάθεση των δηλώσεων επίσχεσης εργασίας,   καθώς επίσης και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, τις μέρες επίσχεσης, στις Δ/νσεις Εκπαίδευσης. Για οποιαδήποτε επιπλέον διευκρίνηση μπορείτε να απευθύνεσθε στα μέλη του Δ.Σ. της ΔΟΕ και στο Νομικό Σύμβουλο. (Σας αποστέλλουμε τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της ΔΟΕ και υπόδειγμα δήλωσης).

Για το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.
Ο Πρόεδρος                                                         Ο Γενικός Γραμματέας



Μαντάς Κομνηνός                                                   Οικονόμου Τριαντάφυλλος

Επίσχεση Εργασίας Αναπληρωτών


                      
ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
       ΓΙΑΝΝΗ Ε. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ
ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 228 & ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ 2 
  ΤΗΛ.: 6540508  FAX: 6540507
                                                                                 Αθήνα 3-12-2010

                                                                                      Προς ΔΟΕ
 
Θέμα: Επίσχεση Εργασίας Αναπληρωτών

     Είναι γνωστό πως κατά το άρθρο 648 του Αστικού Κώδικα με την σύμβαση εργασίας ο εργαζόμενος έχει υποχρέωση να παρέχει την εργασία του στον εργοδότη και αυτός να καταβάλει το συμφωνημένο μισθό και κατά το άρθρο 656 αν ο εργοδότης έγινε υπερήμερος ως προς την αποδοχή της εργασίας ή αν η αποδοχή της εργασίας είναι αδύνατη από λόγους που τον αφορούν και δεν οφείλονται σε ανώτερη βία, ο εργαζόμενος έχει δικαίωμα να απαιτήσει το μισθό, χωρίς να είναι υποχρεωμένος να παράσχει την εργασία σε άλλο χρόνο. Από τις διατάξεις αυτές συνάγεται πως στη σύμβαση εργασίας υπάρχει παροχή και αντιπαροχή. Ο εργαζόμενος παρέχει την υπηρεσία του, διαθέτοντας τις δυνάμεις στον εργοδότη του, ο οποίος τον πληρώνει, καταβάλλοντας την συμφωνημένη αμοιβή. Αν κάποιο από τα μέρη δεν εκπληρώσει την παροχή του, περιέρχεται σε υπερημερία. Ο εργοδότης επομένως καθίσταται υπερήμερος ιδιαίτερα όταν δεν καταβάλει εμπρόθεσμα το μισθό στον εργαζόμενο.
     Αντίδραση του μισθωτού στην υπερημερία αυτή του εργοδότη μπορεί να είναι μεταξύ των άλλων και η άσκηση του δικαιώματος της επίσχεσης εργασίας, που σημαίνει άρνηση παροχής της εργασίας του, για όσο χρόνο ο εργοδότης του θα συνεχίζει να είναι υπερήμερος εξ αιτίας της μη πληρωμής του μισθού και μάλιστα χωρίς υποχρέωση να βρίσκεται στο χώρο δουλειάς.
    Εξυπακούεται ότι όταν ο μισθωτός ασκεί το δικαίωμα της επίσχεσης εργασίας, ο εργοδότης δεν μπορεί να θεωρήσει λυμένη τη σύμβαση εργασίας και γινόμενος υπερήμερος ως προς την αποδοχή των υπηρεσιών του εργαζόμενου οφείλει και το συμφωνημένο μισθό. Αυτή είναι και η διαφορά από την απεργία (ιδιαίτερα στην περίπτωση που η επίσχεση ασκείται ομαδικά).
    Δεν έχουμε καμιά αμφιβολία ότι το δικαίωμα αυτό μπορεί να ασκηθεί και από μισθωτούς του Δημοσίου, ιδιαίτερα μάλιστα από όσους συνδέονται με αυτό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, όπως εν προκειμένω.
    Επειδή βέβαια όπως έχει κριθεί και νομολογιακά, μεταξύ των προϋποθέσεων άσκησης του εν λόγω δικαιώματος είναι και ότι αυτό πρέπει να ασκείται εντός των ορίων της καλής πίστης, των χρηστών και συναλλακτικών ηθών και του κοινωνικοοικονομικού σκοπού του δικαιώματος, πάντα υπάρχει ο κίνδυνος, αν επιδιωχθεί δικαστικά, να αναγνωριστεί ότι ασκείται καταχρηστικά. Αυτό όμως δεν σημαίνει και αποθάρρυνση από την άσκησή του.
Ο Νομικός Σύμβουλος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ

ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ ΕΠΙΣΧΕΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
    
      Των:
       1)………………………………….., εκπ/κού κλάδου……., κατοίκου….. …………….
       2)………………………………….., εκπ/κού κλάδου……., κατοίκου….. …………….
       3)………………………………….., εκπ/κού κλάδου……., κατοίκου….. …………….
ΠΡΟΣ
    
     Το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, όπως εκπροσωπείται στην υπό κρίση περίπτωση.
--------
    
     Κατ’αρχήν διαμαρτόμαστε και με την παρούσα για τη στάση της υπηρεσίας μας απέναντί μας και μάλιστα στην αρχή της εργασιακής μας σχέσης, αφού ενώ μας έχουν ανατεθεί καθήκοντα διδασκαλίας και ενώ προσφέρουμε ανελλιπώς τις υπηρεσίες μας, καθυστερείτε εντελώς παράνομα, αντισυμβατικά και αδικαιολόγητα την καταβολή των αποδοχών μας από…………...
     Επειδή η πιο πάνω κατάσταση μας έχει δημιουργήσει προβλήματα επιβίωσης, καθόσον στερούμαστε οιωνδήποτε άλλων πόρων και το μοναδικό και κύριο εισόδημά μας προέρχεται από αυτή μας την εργασία και δεν μπορούμε να καλύψουμε ούτε τις βασικές βιοτικές μας ανάγκες.
ΓIA TOYΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Και με τη ρητή επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός μας.
ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ
     Ότι ασκούμε το δικαίωμά μας για επίσχεση εργασίας, άρα απέχουμε από τα καθήκοντά μας, από……………..και μέχρις ότου μας καταβληθούν όλες οι καθυστερούμενες αποδοχές μας, σύμφωνα με το άρθρο 325 Α.Κ. Εξυπακούεται ότι είμαστε πάντοτε και ανά πάσα στιγμή στη διάθεση της Υπηρεσίας, πρόθυμοι και έτοιμοι να παράσχουμε εκ νέου την εργασία μας, ευθύς ως μας καταβληθούν όλες οι νόμιμες αποδοχές μας, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του χρόνου της επίσχεσης εργασίας, ειδοποιώντας μας σχετικά για την άρση της υπερημερίας Σας.
……-……-2011
Ο/Η ΔΗΛΩΝΩΝ/ΝΟΥΣΑ



ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ ΕΠΙΣΧΕΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
    
      Του/της……………………………….., εκπ/κού κλάδου……., κατοίκου….. …………….
ΠΡΟΣ
    
     Το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, όπως εκπροσωπείται στην υπό κρίση περίπτωση.
--------
    
     Κατ’αρχήν διαμαρτύρομαι και με την παρούσα για τη στάση της υπηρεσίας μου απέναντί μου και μάλιστα στην αρχή της εργασιακής μας σχέσης, αφού ενώ μου έχουν ανατεθεί καθήκοντα διδασκαλίας και ενώ προσφέρω ανελλιπώς τις υπηρεσίες μου, καθυστερείτε εντελώς παράνομα, αντισυμβατικά και αδικαιολόγητα την καταβολή των αποδοχών μου από……………..
    Επειδή η πιο πάνω κατάσταση μου έχει δημιουργήσει προβλήματα επιβίωσης, καθόσον στερούμαι οιωνδήποτε άλλων πόρων και το μοναδικό και κύριο εισόδημά μου προέρχεται από αυτή μου την εργασία και δεν μπορώ να καλύψω ούτε τις βασικές βιοτικές μου ανάγκες.
ΓIA TOYΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Και με τη ρητή επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός μου.
ΔΗΛΩΝΩ
     Ότι ασκώ το δικαίωμά μου για επίσχεση εργασίας, άρα απέχω από τα καθήκοντά μου, από……………..και μέχρις ότου μου καταβληθούν όλες οι καθυστερούμενες αποδοχές μου, σύμφωνα με το άρθρο 325 Α.Κ. Εξυπακούεται ότι είμαι πάντοτε και ανά πάσα στιγμή στη διάθεση της Υπηρεσίας, πρόθυμος/η και έτοιμος/η να παράσχω εκ νέου την εργασία μου, ευθύς ως μου καταβληθούν όλες οι νόμιμες αποδοχές μου, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του χρόνου της επίσχεσης εργασίας, ειδοποιώντας με σχετικά για την άρση της υπερημερίας Σας.
……-……-2011
Ο/Η ΔΗΛΩΝΩΝ/ΝΟΥΣΑ


Εις μνημόσυνον αιώνιον…, του αιρετού Ζαχαρία Καψαλάκη

15/03/2011 - 08:12
Εις  μνημόσυνον αιώνιον…

του Ζαχαρία Καψαλάκη*

«Οἱ ὑποφενόμενοι Δημογέροντες καί λοιποί κάτοικοι τῶν χωρίων Λούκια, Φουρνοφάραγγου, Κουμάσα, Καπετανιανών καί Βαγιονιά ἐρχόμεθα νά ἀναγγείλομεν ὅτι ἐπειδή τά χωριά ταύτα στεροῦνται ἀπό δημοσίας ἐκπαιδεύσεως, σπεύδομεν νά παρακαλέσωμεν τήν Ἔντιμον Δημογεροντίαν ὅπως ἑκουσίως εὐαρεστηθῆ καί μᾶς διορίση διδάσκαλον εἰς τό χωρίον Λούκια ὡς κεντρικότερον τῶν λοιπῶν εἰρημένων χωρίων. Ὅντες δέ εὐέλπιδες  ὅτι ησακουσθήσητε ἡ αἴτησις ἡμῶν καί ἀποστείλη ὅσον τό δυνατόν τάχιστα αὐτόν» 1. Την παραπάνω επιστολή στέλνουν στη Δημογεροντία Ηρακλείου την 1η Οκτωβρίου 1877, οι κάτοικοι των παραπάνω χωριών, στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν σχολείο στην περιφέρειά τους. Λίγες ημέρες αργότερα, στις 10 Οκτωβρίου, οι κάτοικοι των παραπάνω χωριών επανέρχονται στο ίδιο θέμα, σημειώνοντας και πάλι ότι«...τό χωρίον Λούκια πού εἶναι τό κεντρικότερον νά γίνει τό σχολεῖον...». 2
 
            Κάπως έτσι ξεκίνησε η λειτουργία των σχολείων στο τουρκοκρατούμενο τμήμα του Ηρακλείου και σε ολόκληρη την Κρήτη το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Ένας αγώνας πολλές φορές δύσκολος, άνισος, μέσα από φτώχια και δυστυχία, μέσα από αμάθια και κόπο, με συγκρούσεις των τοπικών κοινωνιών για την έδρα του σχολείου, με αγωνία για το αύριο ενός νέου θεσμού τότε, του σχολείου, που δειλά – δειλά προσπαθούσε να καθιερωθεί. Ενός θεσμού όμως που έφερνε μάθηση, πρόοδο, έδιωχνε την αμάθεια και το σκοταδισμό και που στη συνέχεια έφερε την πολυπόθητη για την Κρήτη ελευθερία.

Η έδρα του σχολείου
Ο αγώνας ήταν μακρύς και δύσκολος. Και για να γίνει περισσότερο κατανοητός, παραθέτω μερικά στοιχεία από την έρευνά μου στο Αρχείο της Δημογεροντίας Ηρακλείου, του φυλάσσεται στη Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη.  Στις αρχές της δεκαετίας του 1870 ξεσπά διαμάχη στον κάμπο της Μεσαράς, καθώς δυο χωριά τα Βασιλικά Ανώγεια και η Πλώρα ερίζουν για την έδρα του σχολείου. Για την ιστορία το σχολείο των Βασιλικών Ανωγείων έκλεισε πριν μερικά χρόνια και η Πλώρα φέτος. Μάλιστα οι συμμαχίες των χωριών που επιθυμούν τη μια ή την άλλη λύση είναι ευμετάβλητες. Αρχικά οι κάτοικοι των χωριών: Μιαμού  Απεσοκάρι, Φλαθιάκιες, Βασιλικών Ανωγείων, Κανδήλας, Κρότος και Βασιλικής υπογράφουν επιστολή προς τη Δημογεροντία, με την οποία τονίζουν ότι εφόσον αποφασιστεί να γίνει σχολείο στην περιοχή, το πλέον κατάλληλο μέρος είναι τα Βασιλικά Ανώγεια. Όπως δε σημειώνουν το παραπάνω χωριό το ζητά ο περισσότερος κόσμος και τούτο «…διότι πάρχει φιλονικία ν τ ναμεταξύ μν καί ζητσι τρία χωριά νά γένη εις Πλώραν καί πτά ες Βασιλικά νώγια…». 3  Η διαμάχη αυτή φαίνεται να ήταν η αιτία της μη ίδρυσης σχολείου, ούτε στα Βασιλικά Ανώγεια, ούτε και στην Πλώρα, κάτι όμως που γίνεται πράξη το 1873 αρχικά στα Βασιλικά Ανώγεια και ένα χρόνο αργότερα στην Πλώρα.

«Άνοιξε – κλείσε τα σχολεία» γινόταν και τότε…
Το σχολείο της Βασιλικής (που και αυτό θα κλείσει το επόμενο σχολικό έτος) ιδρύθηκε το 1884. Όμως θα κλείσει για λόγους οικονομίας χρημάτων και όχι μόνο, το 1889. Οι κάτοικοι της Βασιλικής και της Κανδήλας αντιδρούν και στέλνουν επιστολή στην Εφορεία αναφέροντας ότι η σχολή της Πλώρας, όπου υποχρεώθηκαν να στέλνουν τα παιδιά τους, απέχει πάνω από 2 ώρες από το χωριό τους και δεν μπορούν να στέλνουν. Ζητούν να ανοίξει άμεσα το σχολείο τους 4.
 
Υπάρχει μια άλλη επιστολή των κατοίκων των χωριών Βασιλικών Ανωγείων, Βασιλικής, Φλαθιάκες και Απεσοκαρίου, χωρίς ημερομηνία, με πιθανότερη ημερομηνία τις αρχές Σεπτεμβρίου 1891, με την οποία ζητούν δάσκαλο για το σχολείο, διαφορετικά, όπως γράφουν θα καταλάβουν τα μοναστηριακά κτήματα που υπάρχουν, θα διώξουν τους ενοικιαστές και θα τα ενοικιάσουν οι ίδιοι, προκειμένου να πληρώνουν το δάσκαλο 5. Να σημειώσω ότι από τους πόρους της ενοικίασης των μοναστηριακών κτημάτων, πληρώνονταν οι μισθοί των δασκάλων. Στο θέμα παρεμβαίνει και ο Δήμος Πλατάνου, ο οποίος στις 23 Αυγούστου 1891 συνεδριάζει και αποφασίζει να ζητήσει τη σύσταση Σχολείων για τις ανάγκες των παραπάνω χωριών 6.
 
Στις 28 Αυγούστου 1892 η Τμηματική Εφορεία αποφασίζει να μεταφέρει τη Δημοτική σχολή Βασιλικής, στα Βασιλικά Ανώγεια και για το σκοπό αυτό διορίζει δάσκαλο το Νικόλαο Πομποδάκη με μισθό 200 γρ 7.
 
Τον Φεβρουάριο του 1893 ο Δήμαρχος Πλατάνου Γεώργιος Κατεχάκης παρεμβαίνει και ζητά τη μεταφορά του σχολείου από τα Βασιλικά Ανώγεια στη Βασιλική, καθώς στα Βασιλικά Ανώγεια υπάρχει Αυτοκρατορικός Στρατός, ο οποίος μάλιστα διαμένει δίπλα στο σχολείο. Μάλιστα κατά τον Φεβρουάριο του 1893 συνέβη επεισόδιο (δεν το αναφέρει) και από τότε οι κάτοικοι δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο 8. Το αίτημα δεν ικανοποιείται, καθώς το σχολείο των Βασιλικών Ανωγείων συνεχίζει να εργάζεται κανονικά.
 
Συνθήκες μάθησης
 
Τον Αύγουστο του ιδίου έτους οι κάτοικοι της Βασιλικής και της Καντήλας ζητούν και πάλι τη μεταφορά του σχολείου στο χωριό τους, καθώς όπως γράφουν δεν φοιτούν παραπάνω μαθητές στο σχολείο των Βασιλικών Ανωγείων, απ’  ότι στο δικό τους 9.
 
Επίσης κάνουν λόγο για την παρουσία του στρατού, ο οποίος  «  ἐκτός τοῦ ὅτι προξενεῖ μεγάλην ἀνησυχίαν ἐν ὥρα μαθήματος, εἶναι δέ λίαν ἐπιβαλής. Ἐπειδή ἡ αὐλή τοῦ σχολείου εἶναι συνάμα καί αὐλή  τοῦ στρατῶνος...».
 
Ακόμη περιγράφουν με γλαφυρό τρόπο  την όλη κατάσταση γράφοντας τα προβλήματα που δημιουργεί ο στρατός εν ώρα μαθήματος (τραγουδούν, σαλπίζουν κ.α), ενώ υπάρχει ο φόβο για την ασφάλεια των μαθητών. Μάλιστα αναφέρουν περιστατικό που συνέβη στις 22 Φεβρουαρίου 1893 και χάρις την επέμβαση «θεοφοβούμενων στρατιωτών», όπως γράφουν, σώθηκαν οι μαθητές. Συγκεκριμένα, στρατιώτες επιτέθηκαν στους μαθητές μέσα στο Σχολείο, αλλά άλλοι άνοιξαν την πόρτα του Σχολείου και «φυγον οι μαθηταί μέ ξεσχισμένα βρακεία εις τούς οίκους των». Τέλος σημειώνουν ότι εν ώρα προσευχής οι στρατιώτες «ιστάμενοι πί τν παραθύρων περιέπαιζον ατούς», ενώ δημιουργούν και πολλά προβλήματα στο δάσκαλο.

Δεν ξεχνώ…
 
Για την ιστορία σημειώνω, ότι τα σχολεία που καταργήθηκαν, είχαν ιδρυθεί:
·                     Πλώρας              1874
·                     Πρεβελιανά         1875
·                     Λούκιας              1877
·                     Γεράκι                1881
·                     Πρινιάς Μαλ.       1881
·                     Αποστόλοι           1882
·                     Γωνιές Πεδ.         1882
·                     Α(Ε)υγενική        1883
·                     Βασιλικής            1884
·                     Άνω Μουλίων      1901
·                     Μονής Μαλ.        1901
·                     Αμπελούζου        1903
·                     Χουστουλιανών    1903
·                     Πυργού              1904
·                     Στάβιες              1911
·                     Φανερωμένης      1913
·                     Ακρίων               1915
·                     Λιγορτύνου         1915
·                     Διονύσι               1916
·                     Αυλής                1923
·                     Δούλι                 1924
·                     Μαχαιρά             1924
·                     Λαρανίου            1924
·                     5ο Ηρακλείου       1924
·                     Κυπαρισίου          1926
·                     Αποΐνι                1928
·                     Μακρών             1929
·                     Χαρακίου            1937 (Η έδρα του σχολείου μεταφέρθηκε από Μαδέ).

Επίλογος
Εύχομαι κάποτε η πολιτεία να σταθμίσει και να εκτιμήσει την προσφορά των σχολείων της υπαίθρου και να τα στηρίξει. Να τους δώσει κίνητρα να παραμείνουν ζωντανά κύτταρα, μάθησης, πολιτισμού, ανθρωπιάς… Λίγα πράγματα απέμειναν ακόμα στην ύπαιθρο που να μαρτυρούν την ύπαρξη ζωής! Ας μην τα θανατώσουμε και αυτά!

*Ο Ζαχαρίας Καψαλάκης είναι δάσκαλος, αιρετός στο ΠΥΣΠΕ Ηρακλείου και διδάκτορας (Ιστορία της Εκπαίδευσης ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων