Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: ΟΧΙ σε αποσπασματικά και fast-track προγράμματα. Δημόσιες, σταθερές και ουσιαστικές δομές επιμόρφωσης για όλους τους εκπαιδευτικούς


 

17 Δεκεμβρίου 2025

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: ΟΧΙ σε αποσπασματικά και fast-track προγράμματα. Δημόσιες, σταθερές και ουσιαστικές δομές επιμόρφωσης για όλους τους εκπαιδευτικούς

 

Η πρόσφατη εικόνα που προκύπτει από την υλοποίηση των «fast-track» προγραμμάτων επιμόρφωσης για 150.000 εκπαιδευτικούς αποτελεί ένα ακόμη ηχηρό μήνυμα προς το Υπουργείο Παιδείας. Οι εκπαιδευτικοί δεν πείθονται από πρόχειρα, αποσπασματικά και επικοινωνιακού χαρακτήρα προγράμματα, που σχεδιάζονται ερήμην των εκπαιδευτικών και των πραγματικών αναγκών της τάξης. Το γεγονός ότι έχει καλυφθεί μόνο το 9% των προσφερόμενων θέσεων δεν είναι ένδειξη αδιαφορίας για την επιμόρφωση. Είναι ένδειξη απόρριψης ενός συγκεκριμένου μοντέλου επιμόρφωσης που δεν σέβεται ούτε τον εκπαιδευτικό ούτε το δημόσιο σχολείο.

Ως ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι είμαστε υπέρ της ουσιαστικής, διαρκούς και επιστημονικά τεκμηριωμένης επιμόρφωσης που πηγάζει από τις ανάγκες της σχολικής τάξης, από τα σύγχρονα παιδαγωγικά δεδομένα, από τις πραγματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί. Είμαστε, όμως, κατηγορηματικά αντίθετοι σε κάθε μορφή αποσπασματικής επιμόρφωσης, που αντιμετωπίζει τον εκπαιδευτικό ως αριθμό και την επιμόρφωση ως εργαλείο απορρόφησης κονδυλίων και δημιουργίας εντυπώσεων.

Δεν μπορεί να θεωρείται σοβαρή επιμορφωτική πολιτική ένα πρόγραμμα λίγων εβδομάδων, εκτός ωραρίου, χωρίς συνέχεια, χωρίς οργανική σύνδεση με την παιδαγωγική πράξη. Δεν μπορεί να μιλά το Υπουργείο για «μαζική επιμόρφωση» όταν αυτή σχεδιάζεται με όρους ταχύτητας και όχι ποιότητας, με στόχο να παρουσιαστούν αριθμοί και όχι να επιστρέψουν οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο με πραγματικά παιδαγωγικά εφόδια. Και, κυρίως, δεν μπορεί να γίνεται λόγος για αναβάθμιση της εκπαίδευσης, όταν για την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων δαπανώνται εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος προς ιδιωτικές εταιρείες, την ώρα που οι δημόσιες πανεπιστημιακές δομές επιμόρφωσης παραμένουν υποβαθμισμένες, χωρίς θεσμικό ρόλο και χωρίς σταθερή χρηματοδότηση.

Η επιλογή του Υπουργείου να επενδύσει σε προγράμματα βιτρίνας, που δεν αγκαλιάζονται από το εκπαιδευτικό σώμα, αποκαλύπτει την απαξίωση της ουσιαστικής παιδαγωγικής επιμόρφωσης και την αντικατάστασή της από επικοινωνιακές δράσεις εντυπωσιασμού της κοινής γνώμης. Όμως η εκπαιδευτική πράξη δεν βελτιώνεται με δελτία τύπου ούτε με fast-track πιστοποιητικά. Βελτιώνεται όταν ο εκπαιδευτικός έχει χρόνο, θεσμική στήριξη και πρόσβαση σε σοβαρή επιστημονική γνώση.

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης απαιτεί την άμεση αλλαγή κατεύθυνσης στην επιμορφωτική πολιτική. Ζητούμε:

·         Την επαναφορά των εκπαιδευτικών αδειών για όσους επιμορφώνονται με πρόνοια και ευθύνη του κράτους, ώστε η επιμόρφωση να αποτελεί οργανικό μέρος της επαγγελματικής ζωής του εκπαιδευτικού και όχι πρόσθετο βάρος.

·         Τη δημιουργία σταθερών, δημόσιων δομών επιμόρφωσης σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια και τα Παιδαγωγικά Τμήματα.

·         Προγράμματα που θα έχουν συνέχεια, βάθος, επιστημονική εγκυρότητα, που θα καλύπτουν όλα τα σύγχρονα πεδία της παιδαγωγικής επιστήμης, από τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και τη συμπερίληψη έως τις νέες κοινωνικές και μορφωτικές προκλήσεις και που θα σχεδιάζονται με βάση τις ανάγκες της τάξης και όχι τις προθεσμίες των χρηματοδοτικών εργαλείων.

Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι δημόσιο αγαθό και όχι πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας. Είναι επένδυση στην ποιότητα του δημόσιου σχολείου και όχι εργαλείο εντυπωσιασμού. Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να σταματήσει κάθε λογική αποσπασματικών προγραμμάτων και να επενδύσει επιτέλους στην ουσία της εκπαιδευτικής πράξης, στη γνώση, στη συνέχεια και τη στήριξη του εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη.

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ θα συνεχίσει να αγωνίζεται για μια επιμόρφωση με νόημα, διάρκεια και κοινωνική ευθύνη. Για μια επιμόρφωση που δεν θα εξαντλείται σε τίτλους και πιστοποιήσεις, αλλά θα επιστρέφει στο σχολείο ως πραγματική παιδαγωγική δύναμη προς όφελος των μαθητών και της δημόσιας εκπαίδευσης.

 

Δημοκρατική Συνεργασία

Εκπαιδευτικών Π.Ε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου