Στο πλαίσιο του διαλόγου που το Υ.Π.ΔΒΜ.Θ. έχει αναπτύξει γύρω από το θέμα των Διδασκαλείων και της μετεξέλιξης του θεσμού αυτού, η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και των Προέδρων των Διδασκαλείων που συνήλθε στη Θεσσαλονίκη στις 5 και 6 Φεβρουαρίου 2011 ενέκρινε πλαίσιο αρχών για τη φύση της μετεκπαίδευσης και το σύγχρονο ρόλο των Διδασκαλείων ως φορέων μετεκπαίδευσης και Δια Βίου επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
Οι βασικές αρχές έχουν ως εξής:
Ως προς το ρόλο της μετεκπαίδευσης
- Εκκινώντας από τη θέση ότι κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του θεσμού της μετεκπαίδευσης συνδέεται άμεσα με την προάσπιση και την ενίσχυση του δημόσιου σχολείου, η Σύνοδος των Προέδρων υποστηρίζει ότι η μετεκπαίδευση οφείλει να συμβάλει στην αναβάθμιση του ρόλου του/της εκπαιδευτικού ως διανοούμενου και ως φορέα αλλαγής στη σχολική μονάδα και την κοινωνία. Αναγνωρίζει ότι τα Διδασκαλεία συνιστούν μια σημαντική δομή μέσω της οποίας μπορούμε να επιφέρουμε ουσιαστικές και μακροχρόνιες αλλαγές στη δημόσια εκπαίδευση.
- Η Σύνοδος τονίζει την ανάγκη να διατηρηθεί ο δημόσιος ακαδημαϊκός χαρακτήρας της μετεκπαίδευσης των εκπαιδευτικών. Υποστηρίζει ότι κάθε προσπάθεια μετεκπαίδευσης ή επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) για να έχει εχέγγυα επιστημονικής εγκυρότητας δεν μπορεί να υλοποιείται από άλλο φορέα παρά μόνο από το Πανεπιστήμιο, το οποίο αποτελεί και τον κατ’ εξοχήν χώρο ανάπτυξης της έρευνας και της διδασκαλίας σε συνθήκες αυτοτέλειας και ελευθερίας.
- Προτείνει να ιδρυθούν Διδασκαλεία σε κάθε Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής και Δημοτικής Εκπαίδευσης έτσι ώστε να ισχυροποιηθούν οι δεσμοί των Παιδαγωγικών Τμημάτων με το τοπικό δίκτυο των σχολείων. Τα Διδασκαλεία με τον τρόπο αυτό μετεξελίσσονται σε χώρους κριτικού διαλόγου του Πανεπιστημίου με την τοπική κοινότητα των εκπαιδευτικών.
Ως προς τη μορφή της Μετεκπαίδευσης
- Η Σύνοδος τάσσεται υπέρ της διατήρησης της μετεκπαίδευσης, η οποία μπορεί να συνυπάρχει με (αλλά όχι να αντικατασταθεί από) προγράμματα ευέλικτης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, προτείνει, μέσα από την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, να διευρυνθεί ο ρόλος των Διδασκαλείων έτσι ώστε τα Διδασκαλεία να καλύψουν και άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ. συμβάλλοντας στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών Β/Θμιας Εκπαίδευσης στην ειδική αγωγή).
- Τονίζει, ωστόσο, ότι αναγκαία προϋπόθεση για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι η προσέλκυση διδασκόντων υψηλού επιπέδου, πράγμα που είναι δύσκολο να επιτευχθεί με τα τρέχοντα επίπεδα αμοιβής των διδασκόντων και την έλλειψη μόνιμης γραμματειακής υποστήριξης.
Τέλος, η Σύνοδος ζητά από την Υπουργό ενημέρωση για τις ημερομηνίες κατά τις οποίες θα διεξαχθούν τη φετινή χρονιά οι εξετάσεις εισαγωγής των εκπαιδευτικών (προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης) στα Διδασκαλεία της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου