Σάββατο 2 Ιουνίου 2012

Ενισχύοντας την ειδική αγωγή

ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ


«Το υπουργείο τα προηγούμενα χρόνια έδωσε κάποια υλικά προκειμένου να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες όσον αφορά τη διαβίωση των παιδιών στα ειδικά σχολεία. Δεν ήταν όμως αρκετά. Αναγκαζόμαστε να τα βγάζουμε πέρα με λιγότερα μέσα σε καίριους τομείς, όπως στη φυσικοθεραπεία. Επίσης, δεν έχουμε αρκετά παιχνίδια που σχετίζονται με την ψυχοκινητική αγωγή. Εκεί που χρειαζόμαστε δέκα κορδέλες, έχουμε τις μισές»: Ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ιωαννίνων, ενός ειδικού σχολείου για παιδιά από 14 έως 24 ετών, Γρηγόρης Τζίμας περιγράφει μια κατάσταση που δεν ξαφνιάζει κανέναν.

Η ειδική αγωγή στην Ελλάδα ήταν και παραμένει να βρίσκεται αρκετά πίσω.
Ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της κατάστασης γίνεται μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Στήριξης (ΕΣΠΑ) που χρηματοδοτεί τον εξοπλισμό ειδικών σχολείων και τμημάτων ένταξης. Για τα σχολεία αυτά του δήμου Ιωαννιτών, 26 συνολικά στον αριθμό, θα διατεθούν 549.000 ευρώ. Την ένταξη του έργου αυτού στο ΕΣΠΑ, όπως και άλλων σχετικών έργων σε δήμους (Αρταίων, Ζηρού, Ηγουμενίτσας, Πρέβεζας και Νικ. Σκουφά) ανακοίνωσε χτες επίσημα και η Περιφέρεια Ηπείρου. Επίσης, την ερχόμενη Τετάρτη, το Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων θα κάνει αποδοχή της απόφασης ένταξης του εξοπλισμού των ειδικών σχολείων στο επιχειρησιακό πρόγραμμα Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Ηπείρου. Η αρμόδια αντιδήμαρχος Βούλα Τσίλη εκφράζει στον «Η.Α.» την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι συμπεριλήφθηκαν όλα τα ειδικά σχολεία και τα τμήματα ένταξης του Δήμου. «Είναι η πρώτη φορά που θα εφοδιαστούν τα συγκεκριμένα σχολεία με απολύτως εξειδικευμένο εξοπλισμό. Στον έλεγχο που έγινε από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Ηπείρου διαπιστώθηκε ότι κυρίως τα τμήματα ένταξης ήταν ‘γυμνά’ από τον απαραίτητο, κατάλληλο εξοπλισμό. Οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής παρότι είχαν τις καλύτερες προθέσεις δεν είχαν τη δυνατότητα να δουλέψουν στα ειδικά σχολεία και στα τμήματα ένταξης με τον τρόπο που επιβάλλεται. Τα αιτήματα προσαρμόστηκαν στις πραγματικές ανάγκες κάθε σχολείου» αναφέρει.
Η κ. Τσίλη εκφράζει παράλληλα την πρόθεση του Δήμου να προχωρήσει και στη βελτίωση των κτιριακών υποδομών των ειδικών σχολείων.

290 μαθητές στον Δήμο
Ο διαγωνισμός για την προμήθεια του εξοπλισμού αναμένεται να γίνει σύντομα. Περίπου 290 μαθητές θα ωφεληθούν από τη δράση αυτή του ΕΣΠΑ -1000 σε επίπεδο Ηπείρου. Δεν είναι όλοι μαθητές των ειδικών σχολείων. Οι περισσότεροι από αυτούς φοιτούν στα τμήματα ένταξης των κανονικών σχολείων. Άλλοι έχουν μια ελαφριά έως αρκετά σοβαρή αναπηρία, ενώ άλλοι, οι πιο πολλοί, αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία κ.λπ. Ο εξοπλισμός που αναμένεται, αναμφίβολα θα διευκολύνει τη μαθητική ζωή των παιδιών αυτών. Υπολογιστές ελεγχόμενοι με τα μάτια (για παιδιά με κινητικά προβλήματα), οθόνες αφής, ειδικά λογισμικά προγράμματα, διαδραστικοί πίνακες, μουσικά όργανα, όργανα γυμναστικής, είδη κηπουρικής, ακόμα και αμαξίδια θα διατεθούν σε κάθε σχολείο από τα 26 συνολικά, ανάλογα με τις ανάγκες του, οι οποίες καταγράφηκαν την περσινή σχολική χρονιά από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Ηπείρου. Ο εξοπλισμός αυτός, για να φτάσει στα σχολεία, θα χρειαστεί τουλάχιστον επτά μήνες, αν όχι περισσότερο.
«Το δικαίωμα της πρόσβασης στην εκπαίδευση πρέπει να το εξασφαλίζουμε για όλους» τονίζει στον «Η.Α.» ο διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γιάννης Αγγέλης, ο οποίος εκφράζει και τον προβληματισμό του για το γεγονός ότι στο νεοϊδρυθέν Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που πήρε τη θέση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, δεν υπάρχει Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής. Γενικά, τα τελευταία χρόνια, προωθείται το κοινό σχολείο για όλους, το οποίο αποτελεί στόχο της ειδικής εκπαίδευσης. Μια φιλοσοφία όμως που δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα αν δεν τηρηθούν πολλές προϋποθέσεις: από την ύπαρξη εκπαιδευτικών με ειδική εκπαίδευση και την ύπαρξη ειδικού υποστηρικτικού προσωπικού μέχρι την καταλληλότητα των σχολικών κτιρίων και την ύπαρξη κατάλληλου εξοπλισμού.
Μέσω του ΕΣΠΑ ο κατάλληλος εξοπλισμός θα εξασφαλιστεί. Όλα τα υπόλοιπα όμως; Η πολιτεία δείχνει με τον τρόπο της ότι η ειδική αγωγή δεν αποτελεί μέρος των προτεραιοτήτων τους. Δεν είναι τυχαίο που η παράλληλη στήριξη χρηματοδοτείται από ΕΣΠΑ. Η εκπαιδευτική αυτή δράση είναι ένα σημαντικό εργαλείο που έβγαλε αρκετά παιδιά από τα ειδικά σχολεία και τα έστειλε στα κανονικά. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ειδικού σχολείου για τυφλά παιδιά στο Κάστρο που λόγω της παράλληλης στήριξης μετρά πια μόλις 2 παιδιά. Για την επερχόμενη σχολική χρονιά, υπάρχει πάντως μεγάλη ανησυχία όσον αφορά τη συνέχιση της ύπαρξης της παράλληλης στήριξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου