Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2017

Υπουργός: Προχωράμε στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
“Εμεις από τη χρονιά που τρέχει θα προχωρήσουμε στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης κι επίσης θα αρχίσουμε να βλέπουμε τι σημαίνει αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Αφού ολοκληρώσουμε αυτή τη διαδικασία εδώ θα είμαστε να δούμε τι  θα γίνει”.
Τη δήλωση αυτή έκανε σήμερα ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, μιλώντας στον ρ/σ 247 , ενώ αναφερόμενος στο παρελθόν είπε πως   οι εκπαιδευτικοί έχουν κακή εμπειρία με την αξιολόγηση , καθώς την έχουν ταυτίσει   με απολύσεις.
Υπουργός: Οι «μάχιμοι» εκπαιδευτικοί δεν θα αξιολογηθούν θα αξιολογούν  

Το τι θα γίνει με την αξιολόγηση του  υπόλοιπου εκπαιδευτικού προσωπικού  -πλην των 20.000 στελεχών- δεν είναι θέμα που το συζητάμε. Το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό θα πάρει μέρος στην αξιολόγηση των στελεχών, θα πάρει μέρος στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου. Ας δούμε όλα αυτά τα αποτελέσματα, ας τα μελετήσουμε κλπ και θα δούμε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Δεν ξέρουμε. Δεν σημαίνει ότι όταν ολοκληρωθούν αυτά πάμε στους εκπαιδευτικούς. Δεν είναι αυτή η σειρά. Μπορεί να ξαναπάμε στις αυτοαξιολογήσεις.
Τα παραπάνω ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, στη πρόσφατη  συνέντευξη τύπου,  απαντώντας σε σχετική ερώτηση του esos.
esos: Στο θέμα της αξιολόγησης, πείτε μου θα καταργήσετε το προεδρικό διάταγμα 152 το οποίο εξακολουθεί να είναι σε ισχύ; Θα ξεκινήσετε από τα στελέχη εκπαίδευσης, τα 20.000 στελέχη όπως προαναγγείλατε; Με τους μάχιμους τι θα γίνει; Θα αξιολογηθούν οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί που είναι στην τάξη;
Και εάν θα εξακολουθεί να ισχύει η αξιολόγηση που έχει γίνει ήδη σε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς με την προηγούμενη κυβέρνηση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επειδή είστε πολύ πεπειραμένος και πολύ γνώστης θα μπορούσα να απαντήσω ναι, ναι, ναι, όχι, ναι. Έτσι δεν είναι; Γιατί ξέρετε τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά. Τι εννοώ; Είναι σαφέστατα αυτά που έχουμε πει.
Είναι απολύτως σαφή. Πρώτον, θα υπάρχει αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Αυτή η αυτοαξιολόγηση θα δούμε πώς θα σχεδιαστεί και προφανώς αυτό σημαίνει ότι δεν ισχύει το προηγούμενο προεδρικό διάταγμα.
esos:  Δηλαδή θα καταργηθεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα καταργηθεί με την δημιουργία του καινούργιου. Καταλάβατε. Εξ ορισμού.
esos: Το έχουμε ξανακούσει κ. Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν το έχετε ξανακούσει χαίρομαι ότι κι άλλοι σκέφτονται το ίδιο με εμένα. Αλλά από την παρούσα ακόμα καλύτερα. Σημαίνει ότι όλοι μας είμαστε ομογενοποιημένοι τότε. Με συγχωρείτε, επειδή γνωριζόμαστε έχω και τη δυνατότητα να το κάνω αυτό.
Καταργείται το προηγούμενο. Διαμορφώνεται ένα καινούργιο με στόχο αυτά που σας είπα. Τώρα, εκεί μέσα θα υπάρχει και η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης. Το τι θα γίνει με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό, δεν είναι θέμα που το συζητάμε. Δεν είναι θέμα. Το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό θα πάρει μέρος στην αξιολόγηση των στελεχών, θα πάρει μέρος στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου. Ας δούμε όλα αυτά τα αποτελέσματα, ας τα μελετήσουμε κλπ και θα δούμε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Δεν ξέρουμε. Δεν σημαίνει ότι όταν ολοκληρωθούν αυτά πάμε στους εκπαιδευτικούς. Δεν είναι αυτή η σειρά. Μπορεί να ξαναπάμε στις αυτοαξιολογήσεις.
Μπορεί χιλιάδες άλλα  πράγματα. Γι’ αυτό λέμε ας τα κάνουμε αυτά χωρίς άγχος, χωρίς κυνήγι μαγισσών και είμαι σίγουρος ότι σε αυτό θα βοηθήσετε, πραγματικά σας θέλουμε να βοηθήσετε και ας δούμε τα αποτελέσματα και ας δούμε τι θα βγούνε από τα αποτελέσματα.
Εγώ νομίζω ότι θα βγούνε εξαιρετικά ενδιαφέροντα και θετικά σημεία. Εξαιρετικά ενδιαφέροντα και η κοινωνία θα καταλάβει γιατί άντεξε το σχολείο τόσο καιρό. Γιατί είναι ένα από τα παράδοξα. Πώς κατέρρευσαν τόσοι πολλοί θεσμοί και το σχολείο άντεξε όρθιο; Τα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ με όλα τα προβλήματα;
Σημαίνει ότι κάτι γίνεται εκεί το οποίο δεν γνωρίζει η κοινωνία. Να λοιπόν ένας τρόπος να τα γνωρίσει.
Κατάργηση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου από μαθητές και γονείς προτείνει η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.
Η  Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. στην ετήσια έκθεση την οποία κατ αποκλειστικότητα δημοσίευσε πρόσφατα το esos,  προτείνει αλλαγές στο Ν. 4142/2013 στην κατεύθυνση της καθιέρωσης της Αυτοαξιολόγησης ως βασικής συνιστώσας της Αξιολόγησης.
Εισηγείται  να μη δημοσιοποιούνται οι αξιολογικές εκθέσεις, από την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε, αλλά αυτές να αξιοποιούνται από τις Σχολικές Μονάδες και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για ενημέρωση και ανατροφοδότηση. (Με τη δημοσιοποίηση όλων της εκθέσεων από κεντρικό φορέα είναι εύκολο να διολισθήσει η διαδικασία σε συγκρίσεις και κατηγοριοποιήσεις, οι οποίες αναιρούν την ουσία της εσωτερικής συλλογικής διαδικασίας), όπως είναι η αυτοαξιολόγηση επισημαίνει.
Προτείνει τον επαναπροσδιορισμό των γενικών κριτηρίων αξιολόγησης των σχολικών μονάδων ώστε τα μαθησιακά αποτελέσματα να μην αποτελούν κριτήριο αξιολόγησης Εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων που μπορεί να οδηγήσουν σε κατατάξεις σχολικών μονάδων, εκπ/κών και μαθητών. Να τι αναφέρει για τα μαθησιακά αποτελέσματα, ακριβώς: «Ως εκ τούτου, η χρήση των μαθησιακών αποτελεσμάτων ως κριτηρίου αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, αποπλαισιωμένη από το οικογενειακό και κοινωνικο-πολιτισμικό περιβάλλον, και, μάλιστα, με συγκριτικές κατατάξεις σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών και μαθητών παραποιεί την εκπαιδευτική πραγματικότητα, ενοχοποιεί αδίκως εκπαιδευτικούς και σχολικές μονάδες και αποκρύπτει τις ευθύνες των εκπαιδευτικών δομών και υποδομών, καθώς, επίσης, υποβαθμίζει τη συμβολή της οικογένειας και των ίδιων των μαθητών στη διαμόρφωση της μαθησιακής προόδου τους. Με αυτό το σκεπτικό προτείνουμε τη διαγραφή της σχετικής διάταξης.
Προτείνει την αυτοαξιολόγηση ως μορφή αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, διότι παρέχει δυνατότητες για την επίτευξη σημαντικών προδιαγραφών που προωθούν πολυεπίπεδες επιδιώξεις της, οι οποίες απορρέουν από τη διαμορφωτική λειτουργία της αυτοαξιολόγησης και αφορούν τη σχολική μονάδα και τους εκπαιδευτικούς, τη σχολική τάξη και τους μαθητές και, ευρύτερα, την οικογένεια και την κοινωνία.
Τονίζει, αναιρώντας τις προηγούμενες εκθέσεις της (που εστίαζαν στην προσωπική αξιολόγηση), ότι η επιτυχία του όλου εγχειρήματος της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας εξαρτάται από τον βαθμό στον οποίο έχει επιτευχθεί ο μετασχηματισμός της από διοικητική μονάδα σε επαγγελματική «κοινότητα μάθησης». Για αυτό, πρέπει να διασφαλισθούν, πρωτίστως, οι διαθέσεις και οι στάσεις των εκπαιδευτικών για ενεργό εμπλοκή τους.
Αυτό απελευθερώνει την πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία τους, η οποία και αποτελεί τον σημαντικότερο εκπαιδευτικό πόρο της σχολικής μονάδας, ο οποίος, συχνά, παραμένει αναξιοποίητος.
Η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., σε αντίθεση με το ρόλο που είχε τα προηγούμενα έτη, προσπαθεί τώρα να προτείνει την Αυτοαξιολόγηση ως κυρίαρχη μορφή αξιολόγησης. Να τι γράφει: «Τέλος, η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., αρμόδια κατά νόμο τόσο για την εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση), όσο και για την εξωτερική αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας, θεωρεί ότι η αυτοαξιολόγηση είναι σημαντικότερη της εξωτερικής αξιολόγησης και επισημαίνει ότι η πρώτη πρέπει να προηγηθεί και να στηριχθεί πολύτροπα. Καθώς οι δύο αυτές μορφές αξιολόγησης επιτελούν διαφορετικό ρόλο, μπορεί στο μέλλον και, αφού έχει εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης, να συνδυαστούν οι εν λόγω μορφές, με την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα για τις Σχολικές Μονάδες και τους εκπαιδευτικούς».
Στην έκθεσή της η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. αναφέρεται στην ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, στο ρόλο της επιμόρφωσης και στη δημιουργία του σχολείου «Ως Οργανισμού και ως Κοινότητα μάθησης», στο ρόλο των Σχολικών Συμβούλων στην Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στο ρόλο των ΠΕΚ ως φορέα διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, στην έκθεση της PIZA….
Σύμφωνα με τον Υπουργό και τις διακηρύξεις του ΥΠ.Π.Ε.Θ.,  Στόχος είναι η Αναβάθμιση της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., που σημαίνει ότι η αξιολόγηση με τη μορφή της Αυτοαξιολόγησης θα προχωρήσει αφού είναι δέσμευση της Κυβέρνησης και αναφέρεται ρητά στο Μνημόνιο (2015), που υπέγραψε. Να τι αναφέρεται στο Μνημόνιο για την εκπαίδευση:
4.1. Εκπαίδευση :
«Οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό
του τομέα της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες
πρακτικές της ΕΕ, … σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και
ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες ….
Μεταξύ άλλων, η επανεξέταση θα αξιολογήσει την
υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου», …την
αποδοτικότητα και αυτονομία των δημόσιων
εκπαιδευτικών μονάδων, την αξιολόγηση και διαφάνεια
σε όλα τα επίπεδα… και θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα
με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ».

ΜΝΗΜΟΝΙΟ (2015). Ν. 4336, ΦΕΚ 94, τ.Α΄, 14-8-2015, (σελ. 1026-1027).
Σύμφωνα με  πληροφορίες που ESOS υπάρχει έντονη «αντιπαράθεση» εντός του ΣΥΡΙΖΑ για το με ποιο τρόπο θα προωθηθούν τα ανωτέρω αφού ο Τομέας Παιδείας είναι «αντίθετος», αλλά ο υπουργός οφείλει να προχωρήσει….
Επιτροπή
Μετά από εντολή του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, συγκροτήθηκε, στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής,Επιτροπή, υπό τον συντονισμό του κ. Γεράσιμου Κουζέλη,  η οποία θα καταθέσει πρόταση για τη διαμόρφωση των διαδικασιών σχετικά με την αποτίμηση και αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου.
Η Επιτροπή αποτελείται από τους:
1)  Γεωργία Φέρμελη,
2)  Ασπασία Οικονόμου,
3)  Αναστασία Κότσιρα,
4)  Ιωάννα Παπαστάμου,
5)  ΜαρίαΝίκα,
6)  ΠαύλοςΧαραμής,
7)  ΙωάννηςΡουσσάκης.
ΠΗΓΗ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου