Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.
(ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ 1992)
Αργοναυτών 34, Αργυρούπολη 16452
Τηλέφωνο 210 9911165- fax: 210 9911165
Mail : d.s.peekpe@gmail.com
5ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το σταυροδρόμι της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Ιωάννινα, 26-28 Νοεμβρίου 2010
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Δύο ακριβώς χρόνια μετά το 4ο Συνέδριο της Ένωσής μας (Ναύπλιο, 12-14/12/2008), σε εποχή οξύτατης και γενικευμένης οικονομικής κρίσης στη χώρα και σε εποχή ρευστότητας και κλυδωνισμών του χώρου της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, δηλαδή κόντρα στα σημεία των καιρών, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία το 5ο Συνέδριο της Ένωσής μας στα Γιάννενα, από 26 έως 28 Νοεμβρίου 2010.
Το συνέδριο είχε τεθεί υπό την αιγίδα του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ και δόθηκε έγκριση μετακίνησης με κάλυψη εξόδων σε Στελέχη της Διοίκησης, Σχολικούς Συμβούλους , εκπαιδευτικούς ΚΠΕ, Υπ. Π.Ε., , 2 εκπαιδευτικούς ανά Δ/νση με προτεραιότητα σε αυτούς που είχαν καταθέσει εισήγηση.
Εκτιμούμε ότι είναι σημαντικό, στη δεδομένη συγκυρία, να αναφερθούμε αρχικά στην βαρύτητα του Συνεδρίου στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι της χώρας, που διαφάνηκε με την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης, εκπροσωπούμενης από την αρμόδια Αναπληρώτρια Υπουργό κ. Φ. Γεννηματά και τις αναγγελίες των προθέσεων του Υπουργείου για θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Επίσης με την παρουσία της συνδικαλιστικής ηγεσίας των εκπαιδευτικών, συγκεκριμένα του προέδρου της ΔΟΕ κ Μπράτη, αλλά και των εκπροσώπων των τοπικών φορέων που εκφράσανε την αγωνία του εκπαιδευτικού κλάδου για τις διαφαινόμενες αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης. Επιπλέον να προσθέσουμε, με τους προβληματισμούς που τέθηκαν για επίκαιρα θέματα από τους κεντρικούς ομιλητές του Συνεδρίου τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Τ. Αλμπάνη και τον Αντιπρύτανη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Γ. Παντή, ο οποίος ήταν και πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνεδρίου
Ως προς το κύριο μέρος των εργασιών ο χαρακτηρισμός του συνεδρίου ως πολύ επιτυχημένο θα επιχειρηθεί να τεκμηριωθεί με τα ποσοτικά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικών του Συνεδρίου που θα περιγράψουμε στη συνέχεια.
Ως προς τα ποσοτικά του χαρακτηριστικά, την επιτυχία του Συνεδρίου δείχνουν:
· Οι 650 εγγραφές συνέδρων και ο ευρύτερος αριθμός συμμετεχόντων, καθώς πήραν μέρος στις διαδικασίες και οι προσκεκλημένοι του συνεδρίου, όπως επίσης και 65 φοιτητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ανεβάζουν τον αριθμό συμμετεχόντων στους 750.
· Το πυκνό πρόγραμμα του συνεδρίου αποτελούμενο από την Κεντρική συνεδρία, 12 συνολικά παράλληλες συνεδρίες προφορικών ανακοινώσεων, 1 συνεδρία αναρτημένων ανακοινώσεων, ένα βιωματικό εργαστήριο και ένα στρογγυλό τραπέζι.
· Οι 93 προφορικές και 23 αναρτημένες ανακοινώσεις που παρουσιάσθηκαν τελικά στο συνέδριο μετά από διπλή αξιολογική κρίση μεγαλύτερου αριθμού εργασιών (135)
· Ο χρόνος που το πυκνό πρόγραμμα άφησε για τις κοινωνικές εκδηλώσεις ήταν προφανώς λίγος και τον κάλυψαν τα δύο περιβαλλοντικά μονοπάτια γνωριμίας με την πόλη των Ιωαννίνων και το βιωματικό εργαστήριο για την Ενέργεια.
· Η συνεχής παρουσία και έκθεση υλικού από τους χορηγούς του συνεδρίου.
Παρότι το μέγεθος και μόνο του 5ου Συνεδρίου της ΠΕΕΚΠΕ, όπως περιγράφηκε πριν θα αρκούσε για την καταγραφή και την αξιολόγησή του, νομίζουμε ότι στην θετικότατη αξιολόγηση συνεισφέρουν κυρίως τα εξής ποιοτικά χαρακτηριστικά, η καταγραφή των οποίων βασίσθηκε στις αναφορές των προεδρείων των συνεδριών:
· Και πάλι συναντήθηκαν σε συνέδριο της ΠΕΕΚΠΕ, εκπαιδευτικοί και των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης, φέρνοντας εργασίες που προέρχονται, αλλά και αναφέρονται και στις τρεις βαθμίδες. Εκπαιδευτικοί της πράξης, πανεπιστημιακοί και ερευνητές, μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες, στελέχη των δομών της τυπικής Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης καθώς επίσης και εκπρόσωποι των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, ο «χώρος» όλος. Όλοι και όλες, νέοι και παλιοί, αποτέλεσαν την ποικιλομορφία, την πολυφωνία και σε τελική ανάλυση τον πλούτο του συνεδρίου.
· Η αυξημένη συμμετοχή ερευνητικών εργασιών, από μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς ερευνητές φαίνεται να καθιερώνει το συνέδριο της ΠΕΕΚΠΕ ως χώρο και βήμα δημοσιοποίησης της έρευνας για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα.
· Η προσπάθεια για ενσωμάτωση της αειφορικής οπτικής, χαρακτήρισε αρκετά έντονα τόσο στις θεωρητικές αναζητήσεις, όσο και τις εκπαιδευτικές εφαρμογές και τις ερευνητικές εργασίες.
· Το άνοιγμα στην Ειδική Αγωγή (μια συνεδρία και διάσπαρτες εργασίες), αποτελεί δείγμα ωριμότητας του χώρου καθώς φαίνεται να προσπαθεί και σ΄ ένα βαθμό να τα καταφέρνει να ανταποκριθεί στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
· Η ενίσχυση της παρουσίασης πόστερς με ολιγόλεπτη παρουσίαση και η μεγάλη συμμετοχή συνέδρων παρά τις όποιες τεχνικές δυσκολίες καθώς επίσης και η συζήτηση που ακολούθησε, ανοίγουν μια προοπτική διεύρυνσης των μελλοντικών συνεδρίων, καθώς μ΄ αυτό τον τρόπο η συμμετοχή με πόστερς γίνεται ενεργητικότερη και πιο ενδιαφέρουσα.
· Η κριτική αποτίμηση της 20ετούς επίσημης πορείας της Π.Ε., άλλοτε ρητά και άλλοτε υπαινικτικά, νομίζουμε ότι ήταν το κυρίαρχο χαρακτηριστικό αυτού του συνεδρίου, καθώς η αίσθηση ότι η Π.Ε. ολοκληρώνει έναν κύκλο ήταν αρκετά εμφανής και η ρευστότητα του χώρου δεδομένη.
· Τέλος δεν έλλειψε και η αναζήτηση και ο στοχασμός για τη μελλοντική πορεία και τον προσανατολισμό της Π.Ε. , όπως εκφράστηκε και σε ανακοινώσεις, αλλά και στο στρογγυλό τραπέζι για το αειφόρο σχολείο.
Διαπίστωση Τελική: Η πραγματοποίηση ενός συνεδρίου με αυτά τα χαρακτηριστικά, δεν μπορεί παρά να είναι το προϊόν της συνεργασίας πολλών συναδέλφων και συναδελφισσών, μελών των διαφόρων επιτροπών και της συντονιστικής δράσης του Διοικητικού Συμβουλίου. Ο χώρος λοιπόν έχει δυνάμεις και η Ένωση δυναμική, και για έναν επιπλέον λόγο, το νεώτερο παράρτημα της Ένωσης, το Παράρτημα της Ηπείρου ανέλαβε και «σήκωσε» με επιτυχία ένα μεγάλο κομμάτι της διοργάνωσης του συνεδρίου.
Αυτές οι δυνάμεις θα πρέπει να συνεργαστούν και αυτή η δυναμική θα πρέπει να στραφεί στην διεκδίκηση του μέλλοντος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Αυτό ταυτίζεται με την ύπαρξη ενός σχολείου αυτόνομου και ανοιχτού, κοινωνικά ευαίσθητου και περιβαλλοντικά αποτελεσματικού, σχολείου που δημιουργεί και ενσωματώνει την καινοτομία, με αναφορά και δεσμούς με την τοπική κοινότητα.
Και μέχρι το επόμενο συνέδριο έχουμε δρόμο να διανύσουμε και κυρίως μάχες να κερδίσουμε.
Με εκτίμηση
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Γενικός Γραμματέας Ο Πρόεδρος
Παναγιώτης Πήλιουρας Νικόλαος Στεφανόπουλος
Επεξεργασία συμπερασμάτων συνεδρίου:
Πόπη Παπαδοπούλου, Πρόεδρος ΔΕ Παραρτήματος Κ. Μακεδονίας
Δέσποινα Σουβατζή, Δ/ντρια σύνταξης του περιοδικού της ΠΕΕΚΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου