Τρίτη 6 Μαρτίου 2012

«Η φύση σε πρώτο πλάνο»


ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ & ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΛΟΓΟΥ & ΤΕΧΝΗΣ


ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ
Η Επιτροπή Λόγου και Τέχνης σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Ομάδα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Κ.Ο.Π.Ι) στo πλαίσιο της Κινηματογραφικής Λέσχης παρουσιάζει το αφιέρωμα:
«Η φύση σε πρώτο πλάνο»
                                                                                                                                                           
  • Την Τετάρτη 7 και την Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012 προβάλλεται η ταινία: Το κυνήγι της πεταλούδας “La chasse aux papillons”, Otar Iosseliani (Γαλλία-Γερμανία-Ιταλία,1992, 115΄)

Το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι του Otar Iosseliani. Παίζουν οι ηθοποιοί: Pierrette Narda Blanchet, Thamara Tarassachvili, Aleksandre Tcherkassoff, Pompom Bailhache, Alexandra Liebermann, Lilia Ollivier, Emmanuel de Chauvigny
Ευρωπαϊκό βραβείο C.I.C.A.E., βραβείο Pasinetti, βραβείο Felix, βραβείο Triumph καλύτερης ξένης ταινίας, βραβείο Sergio Amidei καλύτερου σεναρίου.

Ο Otar Iosseliani στο κυνήγι της πεταλούδας παρατηρεί τις «πεταλούδες» που χάνονται και μελαγχολεί με τα «τρωκτικά» που επιβιώνουν και αναφύονται στη θέση κάθε «πεταλούδας» που πεθαίνει, με όλους τους διαφορετικούς τύπους και «νόμους»: δια της αγοραπωλησίας και της κληρονομιάς. Το είδος των «πεταλούδων» εκλείπει. Τελευταίοι επίγονοι της είναι απόγονοι αριστοκρατικών οικογενειών- και μάλιστα, από την Τσαρική Αυτοκρατορία. “Αυτές οι «πεταλούδες» είναι γένους θηλυκού, διότι, ο μέσος όρος ηλικίας των γυναικών είναι ως γνωστόν υψηλότερος από εκείνον των ανδρών, και είναι «πεταλούδες» διότι είναι συμφιλιωμένες με τη ζωή τους και προορισμένες να πεθάνουν εν ηρεμία και γαλήνη.”, λέει ο Iosseliani.
Έτσι, σε ένα ειδυλλιακό φυσικό περιβάλλον, στην ομιχλώδη γαλλική ύπαιθρο, δύο γηραιές εξαδέλφες κατοικούν σε μια μεγάλη, παλιά βίλα, γεμάτη ακόμα από πολύτιμα αντικείμενα και έπιπλα. Οι δύο γριούλες ζουν ήρεμα το τέλος του φυσικού χρόνου τους: η μία, βυθισμένη απόλυτα στο παρελθόν, που ανακαλείται μάλιστα μέσα από ένα τραγούδι, σαν φάντασμα (τον τσαρικό αξιωματικό υποδύεται ο ίδιος ο Iosseliani), η άλλη, κυκλοφορώντας με άνεση και εκκεντρικότητα. Περνούν τις μέρες τους ακούγοντας στο ραδιόφωνο τον απόηχο μιας ανήσυχης και παράξενης εποχής σε ένα κατά τα άλλα αρμονικό περιβάλλον όπου όλοι τις αγαπούν και τις σέβονται. Παρ’ όλα αυτά η αρμονία αυτή φαίνεται να περιορίζεται αποκλειστικά και μόνο στην εξωτερική και περιβαλλοντική όψη της γαλλικής εξοχής, αφού από τη ζωή των δύο γυναικών δε λείπουν οι υστεροβουλίες και η εκμετάλλευση. Για τον Iosseliani, η κατηγορία των «τρωκτικών» περιλαμβάνει άτομα ανεξαρτήτως φύλου, χρώματος και ταξικής προέλευσης. Γιαπωνέζοι κτηματομεσίτες, μια μαύρη σύζυγος πάμπλουτου γάλλου συμβολαιογράφου, μια ομάδα τρομοκρατών, ρώσοι προλετάριοι, γάλλοι μπουρζουάδες, είναι ένα συνονθύλευμα ατόμων με διαφορετικά συμφέροντα που τραυματίζουν την «ψυχική» ισορροπία του κόσμου προκείμενου να πλουτίσουν ή να καταστρέψουν. Το κυνήγι της πεταλούδας μπορεί να θεωρηθεί μια γιορτή, της οποίας περιγράφεται η ενδεχόμενη εξαφάνιση. Ο γεωργιανός σκηνοθέτης οργανώνει σιγά σιγά τη μελαγχολική αυτή γιορτή, όπου όλα είναι πραγματικά και ρεαλιστικά, κι όμως όλα γεννούν μια χρονική και ποιητική μετατόπιση, μια εκκρεμότητα ονείρου και νοσταλγίας.


Αίθουσα Λόγου και Τέχνης «Δημήτρης Χατζής», Πανεπιστημιούπολη, στις 8:30 το βράδυ. ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου